Zwitserleven winnaar op punten.

Zwitserleven winnaar op punten.

Erik Triesscheijn was 25 jaar lang verbonden aan het Rotterdamse reclamebureau ARA, het bedrijf achter de succesvolle Zwitserleven-campagne. Als bestuursvoorzitter van Omega, een pensioen­fonds voor de reclamebranche, was hij betrokken bij de migratie van het fonds naar een verzekeraar. Na een uitgebreid proces viel de keuze op een pensioen van Zwitserleven.

De Zwitserleven-ervaring van Erik Triesscheijn

“Vanwege economische ontwikkelingen en veranderingen in de branche besloten we begin 2009 dat het beter was om het pensioenfonds onder te brengen bij een verzekeraar. Maar liefst 12 reclamebureaus namen deel aan dit pensioenfonds. In totaal ging het om een belegd vermogen van zo’n 60 miljoen euro. Het was dan ook een flinke verantwoordelijkheid en een omvangrijke klus. Eigenlijk was het twee jaar lang zowat een tweede baan voor mij.”

“Wat het verhaal ingewikkeld maakte, was het aantal individuele afspraken en de diversiteit aan deelnemers. Er zaten mensen bij die nog maar net in dienst waren maar ook werknemers die tegen hun pensioen aanzaten en 65-plussers. Zo’n fonds onderbrengen bij een verzekeraar is dan ook niet iets wat je alleen doet. We hadden hulp van gespecialiseerde accountants, juristen en actuarissen.” 

“We zijn met veel verzekeraars in gesprek geweest. Van een longlist van zo’n negen verzekeraars, gingen we naar een shortlist van vijf en daarna van drie. Uiteindelijk bleven er twee bedrijven over. Van die twee bleek Zwitserleven het best aan alle eisen te voldoen.”

“Het is niet zo dat we een lijstje met eisen hadden en simpelweg af konden strepen. Daarvoor is de materie te complex. Je legt je case voor aan verschillende partijen en daarna bekijk je alle aanbiedingen. Vanzelfsprekend kijk je eerst naar de financiële kant van het verhaal. Daarna spelen andere zaken een rol, zoals de faciliteiten en de ondersteuning die een verzekeraar biedt. Zwitserleven scoorde hierbij duidelijk het best.”

Bekend met Zwitserleven

“Natuurlijk kende ik Zwitserleven. Het bedrijf was al jaren klant bij het reclamebureau waar ik werkte. ARA bedacht het Zwitserleven Gevoel, een campagne waar we nog altijd ongelooflijk trots op zijn. Dat ik Zwitserleven zo goed kende, was een voordeel maar ook een nadeel. Ik wilde de schijn van partijdigheid ten koste van alles vermijden. Zwitserleven moest echt bewijzen dat ze beste partij waren.”

“Een van de doelstellingen bij de migratie was om te zorgen voor meer eenvoud en transparantie. Dat vonden we bij Zwitserleven. Eén overzichtelijk product, waarbij elke deelnemer de ruimte houdt voor maatwerk.”

“Niemand kan in de toekomst kijken, maar je kunt wel zoveel mogelijk vooruitdenken. ”

“Mede dankzij Zwitserleven reageerden mensen heel positief op de invoering. Zwitserleven nam de kosten op zich voor een eerste informatieronde. Iemand van het bedrijf ging bij alle deelnemende reclamebureaus langs en legde daar alles helder en duidelijk uit. Heel knap, als je bedenkt hoe complex de materie was. Ook konden alle deelnemers in een persoonlijk gesprek hun situatie bespreken en eventuele aanpassingen maken.”

Vooruitkijken

“Niemand kan in de toekomst kijken, maar je kunt wel zoveel mogelijk vooruitdenken. Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe situatie voor alle deelnemers meer zekerheid en duidelijkheid biedt. Nu en in de toekomst. Zelf ben ik ook verzekerd bij Zwitserleven en ik kijk met een gerust hart naar de toekomst. Je kunt wel zeggen dat ik het Zwitserleven Gevoel heb.”