Athora Netherlands Halfjaarcijfers 2022.

Athora Netherlands Halfjaarcijfers 2022.

Strategie werpt vruchten af, Solvency II-ratio stijgt sterk naar 202%

Athora Netherlands boekt aanzienlijke vooruitgang bij de uitvoering van de strategie Ambition 2025. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die vandaag zijn gepubliceerd. Naast een verbeterd netto onderliggend resultaat en een groei van 5% in pensioen premie-inkomsten, valt vooral de aanzienlijk stijging van onze solvabiliteit op. Ten opzichte van eind 2021 is die toegenomen met 22 procentpunten van 180% naar 202%.

Ondanks een halfjaar vol onzekerheden in de wereld, zoals de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis en de verstrekkende gevolgen voor de wereldeconomie en de financiële markten, hebben we onze klanten toch zekerheid kunnen bieden, zegt CEO Jan de Pooter. “De hogere rentes en risico opslagen op de obligatiemarkten hebben tezamen met de positieve kapitaalgeneratie geresulteerd in een stevige toename van onze solvabiliteit. Dankzij een Solvency II-ratio van 202% eind juni zijn we voor onze klanten een echte ‘partner for life’ en kunnen we onze Ambition 2025-strategie versneld voortzetten.”

Zwitserleven heeft een solide groei van de pensioenpremies gerealiseerd. Het toegenomen volume in onze pensioenopbouw producten werd gedeeltelijk teniet gedaan door een kleine daling van pensioenafbouw producten, omdat klanten hun beslissing om een pensioenuitkering te kopen uitstelden in afwachting van hogere rentetarieven.

Dankzij een buy-out, konden we opnieuw een pensioenfonds ondersteunen bij de overdracht van activa en passiva in de aanloop naar de komende pensioenhervorming. En we lanceerden ons nieuwe variabel pensioenproduct om tegemoet te komen aan de groeiende behoefte van sommige klanten om te kunnen kiezen voor een deels gegarandeerd pensioen, terwijl de rest van het pensioeninkomen meer afhankelijk blijft van de ontwikkeling op de financiële markten.

Jan de Pooter: “We blijven ernaar streven om de meest duurzame verzekeraar van Nederland te zijn. Daarom hebben we een nieuwe speciale afdeling Duurzaamheid gelanceerd die al onze inspanningen op dit belangrijke gebied coördineert en consolideert.”

Bekijk voor meer informatie het volledige persbericht

Dit artikel is gepubliceerd op 08 september 2022

Het is bijna 1 januari 2023, helpt u de werkgever een beslissing te nemen?

Voor werkgevers van wie de uitvoerings­overeenkomst bij Zwitserleven eindigt op 31 december 2022, eindigen ook de verzekerde dekkingen. Dat betekent voor de deelnemers dat de risico's van overlijden en arbeids­ongeschiktheid niet meer (volledig) verzekerd zijn. Het is dus belangrijk dat de werkgever vóór 1 januari 2023 besluit of hij de uitvoerings­overeenkomst wel of niet wil verlengen. We helpen u hier graag bij.

De stijgende AOW is een onbedoeld cadeautje voor werkgevers, of toch niet?

Per 1 januari 2023 stijgt de AOW met meer dan 10%. In een aantal gevallen leidt dit voor het komende jaar, afhankelijk van de reguliere salarisverhogingen en de verdeling van de hoogte van de salarissen over de deelnemers, tot een verlaging van de pensioengrondslag. En dus tot een lagere pensioen­opbouw en een lagere absolute pensioenpremie. Is dit een onbedoeld cadeautje voor de werkgever of biedt dit kansen?  Column door Berry van Sonsbeek.

Verdere ontwikkeling lifecycles: duurzaamheid en illiquide beleggingen.

Zwitserleven past binnenkort zijn lifecycles aan om zowel de verwachte pensioenopbrengst, als de duurzame impact van de lifecycles te vergroten. Hoe? Dat leggen sales director Ria Blok-Leenheer en product manager Catelijne Reissenweber graag uit.

Meer biodiversiteit in Zwitserleven-bossen.

Met het geld dat beschikbaar is gekomen door de vervallen heel kleine pensioenen heeft Zwitserleven een eigen bos aangeplant. Inmiddels is er al een flinke toename van de biodiversteit waargenomen.