De ambities van Athora Netherlands en Zwitserleven.
"Duurzaamheid zit in ons DNA."
ImageOver Zwitserleven

De ambities van Athora Netherlands en Zwitserleven.

ImageLeestijd 4 minuten

Een kennismaking met Jan de Pooter, CEO Athora Netherlands

Jan de Pooter, CEO Athora Netherlands, stelt zich aan u voor. Hij vertelt meer over de strategie en toekomstbestendigheid van Athora Netherlands, de moedermaatschappij van Zwitserleven. 

Kort iets persoonlijks: wie ben je en wat is jouw persoonlijke ambitie bij Athora Netherlands?

"Mijn naam is Jan de Pooter, ik ben getrouwd en samen met mijn vrouw en drie kinderen heb ik de afgelopen zestien jaar gewoond en gewerkt in Portugal. Ik ben daar terecht gekomen nadat ik in 2005 van Fortis overstapte naar bankverzekeraar Millennium bcp, een joint venture van Fortis en marktleider in Portugal. Ik heb daar tien jaar gewerkt, waarvan vijf jaar als CEO. In 2015 werd ik CEO van de Portugese verzekeraar Tranquilidade waardoor we uiteindelijk veel langer in Portugal zijn gebleven dan we vooraf hadden gedacht. Een prachtige periode, maar ik vind het heerlijk om nu weer terug te zijn in Nederland."

"Al tijdens de kennismakingsgesprekken met collega’s viel me op dat er veel deskundigheid, energie en betrokkenheid aanwezig is bij Athora Netherlands. Het is een bedrijf met een mouwen-opstropen mentaliteit en mooie historie. Tegelijkertijd was er behoefte aan verduidelijking en aanscherping van de strategie. Mijn persoonlijke ambitie is om een sterk en klantgericht bedrijf te bouwen met een leidende positie in de Nederlandse markt als gefocuste speler in leven en pensioenen. Het is mooi om te zien welke energie er vrijkomt nu we bezig zijn om een duidelijke richting uit te stippelen en ambitieuze doelen te stellen."

De solvabiliteit is gestegen naar 180%: wat betekent dit voor klanten van Zwitserleven?

"Het is niet per se het meest aansprekende onderwerp, maar wel heel belangrijk. Want een sterke solvabiliteit betekent dat we schokbestendig zijn en ook op de lange termijn aan de pensioenverplichtingen van onze klanten kunnen voldoen. Het is het fundament waar we op bouwen. Daarnaast stelt het kapitaal dat we van onze aandeelhouder hebben gekregen ons in staat om harder te groeien, te investeren in nieuwe producten en tools voor onze klanten en om hogere rendementen op onze beleggingen te behalen."

Waar staat Athora Netherlands nu? En wat is de ambitie voor de toekomst?

De afgelopen periode hebben we een stevige basis gelegd. We richten onze blik nu op de toekomst om die gefocuste speler in leven en pensioenen te worden. De service aan onze klanten, via ons merk Zwitserleven, staat daarbij centraal: zij zijn het bestaansrecht voor onze organisatie. Dat betekent dat we duurzame producten moeten aanbieden tegen de juiste prijs en klanten tegelijkertijd persoonlijk inzicht moeten geven met de best mogelijke service.

Duurzaamheid is een belangrijk thema: hoe komt dat terug in de ambitie?

"Duurzaamheid zit echt in het DNA van ons bedrijf. Wij willen voor onze klanten een optimaal financieel én maatschappelijk rendement behalen. Dat betekent dat we iedere pensioen-euro zoveel mogelijk duurzaam beleggen. Ons beleggingsbeleid is in de afgelopen jaren meerdere keren in de prijzen gevallen. En om de standaard hoog te houden, hebben we dit jaar de afdeling Sustainability binnen Athora Netherlands gelanceerd en houdt dit thema een centrale plek in onze strategie. Ik vind het positief om te zien dat zowel consumenten als werkgevers steeds vaker een bewuste keuze maken als het gaat om duurzaamheid en dit meewegen in de keuze voor een pensioenverzekeraar."

Hoe kijk jij aan tegen het nieuwe pensioenakkoord?

"Met de komst van het nieuwe pensioenstelsel gaat er veel veranderen in pensioenland. Deelnemers hebben meer keuzevrijheid en er is echt wat te kiezen. Die keuzes hebben wel grote invloed op je inkomen voor later. Aan ons de taak om daarvoor de juiste producten aan te bieden, en die beschikbaar te maken via toegankelijke tools en – heel belangrijk – om heel duidelijk te communiceren over de mogelijkheden en de gevolgen van die keuzes. Dat betekent bijvoorbeeld ook uitstekende portalen voor werkgevers en deelnemers en het lanceren van nieuwe producten."

"Meer keuzemogelijkheid betekent meer begeleiding. We zullen naar verwachting de komende periode nog intensiever samenwerken."

- Jan de Pooter, CEO Athora Netherlands


Hoe zie je de samenwerking met de adviseur en de werkgevers?

"Ik verwacht dat er voor adviseurs interessante en uitdagende tijden aanbreken. Want meer keuzemogelijkheid betekent ook meer begeleiding en daar is een belangrijke rol weggelegd voor de adviseur. Te beginnen bij het ondersteunen van de werkgever en het doorrekenen van verschillende scenario’s. Tegelijk is het begeleiden en informeren van deelnemers een gedeelde verantwoordelijkheid voor werkgever, adviseur én pensioenuitvoerder. Dus we zullen naar verwachting de komende periode nog intensiever samenwerken met de adviseur."

Wat is jouw Zwitserleven Gevoel?

"Bij het Zwitserleven Gevoel denk ik aan onbezorgd genieten, niet alleen voor later maar juist hier in het nu. Het besef dat je pensioen de zekerheid biedt om de dingen te blijven doen die je nu leuk vindt. Ik geniet persoonlijk van sporten en buiten zijn. Ik mag graag tennissen, zwemmen en hardlopen. Hoog op mijn lijstje staat deelname aan de Half Ironman, die helaas vorig jaar niet door kon gaan vanwege de coronapandemie. Ik ben daarnaast een enorme fan van rugby – dat heb ik leren kennen in Portugal – en ik vind het prachtig om naar wedstrijden van de Six Nations te gaan. Verder geniet ik van samen zijn met mijn gezin en mooie reizen maken. Dat is voor mij het Zwitserleven Gevoel."


Dit artikel is gepubliceerd op 22 maart 2022

Misschien vindt u dit ook interessant:

Nieuwe manier bepalen beleggerprofiel in MijnZwitserleven.

Een beleggerprofiel geeft een deelnemer inzicht in het beleggingsrisico dat hij kan en wil nemen. We vinden het belangrijk om deelnemers goed te begeleiden in hun keuze voor het best passende profiel. Daarom hebben we de manier waarop het beleggerprofiel wordt bepaald verder ontwikkeld.

Leestijd 3 minuten

Zwitserleven PPI halfjaarcijfers 2022.

De Zwitserleven PPI publiceert haar halfjaarcijfers van 2022. De Assets under management (het belegd vermogen) zijn licht gedaald in juni 2022 van € 1,591 miljard in december 2021 naar € 1,480 miljard in juni 2022. Dit komt door de waardedalingen van beleggingen op de financiële markten in het eerste halfjaar van 2022.

Leestijd 2 minuten

Athora Netherlands Halfjaarcijfers 2022.

Athora Netherlands boekt aanzienlijke vooruitgang bij de uitvoering van de strategie Ambition 2025. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die vandaag zijn gepubliceerd. Naast een verbeterd netto onderliggend resultaat en een groei van 5% in pensioen premie-inkomsten, valt vooral de aanzienlijk stijging van onze solvabiliteit op.

Leestijd 4 minuten

Visser-Brons benoemd tot General Manager Commerce.

Annemieke Visser-Brons treedt in dienst bij Athora Netherlands, het moederbedrijf van Zwitserleven, en wordt benoemd tot General Manager Commerce per 1 januari 2023. Annemieke wordt daarmee verantwoordelijk voor het aansturen en uitbouwen van de commerciële Pensioen- en Levenstrategie van Athora Netherlands.

Leestijd 3 minuten

Zwitserleven lanceert nieuwe merkcampagne ‘Met Gevoel voor de toekomst’

In de nieuwe landelijke merkcampagne ‘Met Gevoel voor de toekomst’ staat duurzaamheid en samenwerken centraal. De nieuwe generatie werknemers vindt duurzaamheid minstens zo belangrijk als een goed rendement.

Leestijd 2 minuten

Moederbedrijf Zwitserleven publiceert jaarcijfers.

Op 31 maart heeft Athora Netherlands de cijfers over 2021 bekend gemaakt. De moedermaatschappij van Zwitserleven meldt een gestegen onderliggend resultaat en een significante verbetering van de solvabiliteitspositie (180%).

Leestijd 2 minuten