Moederbedrijf Zwitserleven publiceert jaarcijfers.

Moederbedrijf Zwitserleven publiceert jaarcijfers.

Stijgend onderliggend resultaat en verbetering solvabiliteitspositie

Op 31 maart heeft Athora Netherlands de cijfers over 2021 bekend gemaakt. De moedermaatschappij van Zwitserleven meldt een gestegen onderliggend resultaat en een significante verbetering van de solvabiliteitspositie (180%). De commerciële resultaten van Zwitserleven onderstrepen het vertrouwen van onze klanten en laten zien dat de groei in pensioenen doorzet.

Historisch hoog retentiepercentage

De bruto geboekte premies stegen naar € 2,167 miljoen, vooral als gevolg van de eerder aangekondigde pensioen buy-out van pensioenfonds Atradius. Daarnaast wist Zwitserleven een historisch hoog retentiepercentage van 91,3% te behalen, wat het vertrouwen van klanten in Zwitserleven/Athora Netherlands onderstreept. Ook de instroom in de Zwitserleven PPI nam verder toe; het beheerd vermogen steeg met 53%, naar €1,6 miljard dankzij hogere premie-inleg en waardestijgingen van de beleggingen. De solvabiliteitspositie van Athora Netherlands, een graadmeter voor de financiële weerbaarheid van een bedrijf, steeg naar 180% (2020: 161%) onder andere door de kapitaalsteun van het moederconcern.

Koploper duurzaamheid

Duurzaamheid bleef ook in 2021 een topprioriteit. Een hoogtepunt was de bekendmaking van de duurzaamheidsbenchmark door de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO): Zwitserleven werd, als onderdeel van Athora Netherlands, uitgeroepen tot de meest duurzame verzekeraar van Nederland.

Dit artikel is gepubliceerd op 05 april 2022

Het is bijna 1 januari 2023, helpt u de werkgever een beslissing te nemen?

Voor werkgevers van wie de uitvoerings­overeenkomst bij Zwitserleven eindigt op 31 december 2022, eindigen ook de verzekerde dekkingen. Dat betekent voor de deelnemers dat de risico's van overlijden en arbeids­ongeschiktheid niet meer (volledig) verzekerd zijn. Het is dus belangrijk dat de werkgever vóór 1 januari 2023 besluit of hij de uitvoerings­overeenkomst wel of niet wil verlengen. We helpen u hier graag bij.

De stijgende AOW is een onbedoeld cadeautje voor werkgevers, of toch niet?

Per 1 januari 2023 stijgt de AOW met meer dan 10%. In een aantal gevallen leidt dit voor het komende jaar, afhankelijk van de reguliere salarisverhogingen en de verdeling van de hoogte van de salarissen over de deelnemers, tot een verlaging van de pensioengrondslag. En dus tot een lagere pensioen­opbouw en een lagere absolute pensioenpremie. Is dit een onbedoeld cadeautje voor de werkgever of biedt dit kansen?  Column door Berry van Sonsbeek.

Verdere ontwikkeling lifecycles: duurzaamheid en illiquide beleggingen.

Zwitserleven past binnenkort zijn lifecycles aan om zowel de verwachte pensioenopbrengst, als de duurzame impact van de lifecycles te vergroten. Hoe? Dat leggen sales director Ria Blok-Leenheer en product manager Catelijne Reissenweber graag uit.

Meer biodiversiteit in Zwitserleven-bossen.

Met het geld dat beschikbaar is gekomen door de vervallen heel kleine pensioenen heeft Zwitserleven een eigen bos aangeplant. Inmiddels is er al een flinke toename van de biodiversteit waargenomen.