Let op: uw browser is verouderd waardoor de website niet goed wordt weergegeven. Meer informatie

Zwitserleven plant 2.000 bomen in Noord-Brabant.
ImageDuurzaam, Over Zwitserleven

Zwitserleven plant 2.000 bomen in Noord-Brabant.

Vervallen heel kleine pensioenen gebruikt voor aanplant Zwitserleven-bos

Amstelveen, 26 november 2020 – Zwitserleven heeft vandaag een eigen bos aangeplant met het geld dat beschikbaar is gekomen door de vervallen heel kleine pensioenen. Het Groene Woud in Brabant is vanaf vandaag 2.000 bomen rijker en heeft nu een eigen ‘Zwitserleven-bos’.

Vervallen heel kleine pensioenen

Sinds 1 januari 2019 zijn de regels voor kleine en heel kleine pensioenen gewijzigd. Bij heel kleine pensioenen gaat het om pensioenbedragen van maximaal € 2,- bruto per jaar. Heel kleine pensioenen zijn komen te vervallen. Dit betekent dat pensioenuitvoerders deze pensioenbedragen niet meer hoeven uit te betalen. Zwitserleven heeft ervoor gekozen om de € 15.000,- die hierdoor beschikbaar is gekomen te gebruiken voor het aanplanten van bomen.

Mooiere wereld

Hans Visser, general manager Pensioenen bij Zwitserleven: “Individueel gaat het bij het laten vervallen van de kleine pensioenen om erg kleine bedragen, maar bij elkaar opgeteld is dit toch een aanzienlijk bedrag. Wij hebben een manier gezocht om dit geld zo effectief mogelijk te besteden, rekening houdend met ons duurzame beleggingsbeleid. Zo zijn we uiteindelijk uitgekomen bij Trees for All. Samen met deze stichting hebben we vandaag 2.000 bomen geplant in Het Groene Woud. Het Groene Woud is een prachtig natuurgebied in het hart van Noord-Brabant waar je zelf het Zwitserleven Gevoel kunt ervaren. Met dit bos willen we bijdragen aan een betere, mooiere wereld. Voor nu en later.”

Het ‘Zwitserleven-bos’

Jaarlijks verdwijnen er netto 10 miljard bomen. De gevolgen hiervan voor mensen, dieren en het klimaat zijn rampzalig. Daarom investeert Trees for All in bomen. De nieuwe bossen worden aangelegd in Noord-Brabant en Limburg op voormalige landbouwgronden waar nu voornamelijk gras groeit. Er zijn en worden verschillende soorten bomen geplant om de biodiversiteit te vergroten en om CO2 vast te leggen. Voor iedere boom die Zwitserleven doneert aan het bosproject in Nederland, plant Trees for All tevens een boom in een van haar projecten in het buitenland. Het 1-2-Tree programma.

Help mee

Wil je nou zelf ook een steentje bijdragen aan de verdere vergroening van Nederland. Dat kan! Zo startte Zwitserleven onlangs een actie om elke euro die aan Trees for All wordt gedoneerd te verdubbelen (met een maximum van €10.000,-).

Doe mee en doneer via Facebook

Dit artikel is gepubliceerd op 26 november 2020

Kom bomen planten in het voedselbos

Zwitserleven heeft een partnership met Trees for All en al eerder een bos gepland met het geld van kleine, niet uit te keren pensioenen. Trees for All ondersteunt de aanleg van dit nieuwe voedselbos op Lubosch Land in Ransdaal.

Zwitserleven genomineerd voor Pensioen Pro Award

Wij zijn genomineerd voor de Pensioen Pro Award in de categorie ‘Lange­termijnbelegger van het jaar 2021’. De nominatie is een erkenning voor ons duurzaam beleggingsbeleid.

Pensioenfonds Atradius brengt haar pensioen onder bij Zwitserleven

Pensioen­fonds Atradius brengt haar pensioen onder bij Zwitserleven

Zwitserleven neemt per 1 november 2021 de pensioenaanspraken en -rechten over van Stichting Pensioen­fonds Atradius Nederland i.l. In totaal gaat het om ruim 1400 deelnemers en een belegd pensioenvermogen van €455 miljoen.

Succesvolle samenwerking tussen Zwitserleven en ACTIAM wordt voortgezet

We zijn erg blij met goed nieuws over onze samenwerking met onze vermogens­beheerder ACTIAM. Ons moederbedrijf Athora Netherlands kondigt aan dat het een overeenkomst heeft gesloten tot de verkoop van vermogens­beheerder ACTIAM aan Cardano Group.

Pleisters plakken in de pensioensector

Berry van Sonsbeek over de complexiteit die op ons afkomt. Elke grote wijziging biedt de mogelijkheid om te leren van het verleden en het in de toekomst beter te doen. Als we kijken naar het nieuwe pensioenstelsel, dan .

Het nieuwe pensioenstelsel: Individueel versus Collectief

In juli van dit jaar plaatste de Telegraaf twee interessante artikelen over de keuze van pensioenuitvoerders. In het ene artikel werd gepleit voor een Individueel Pensioen. Uitgevoerd door een pensioenuitvoerder die de deelnemer zelf kiest.