Let op: uw browser is verouderd waardoor de website niet goed wordt weergegeven. Meer informatie

Zwitserleven aan kop in duurzaam beleggen.
ImageDuurzaam

Zwitserleven aan kop in duurzaam beleggen.

Zwitserleven, als onderdeel van Athora Netherlands, heeft het meest duurzame beleggingsbeleid van Nederland. Dat blijkt uit de jaarlijkse benchmark ‘Verantwoord Beleggen door Verzekeraars in Nederland’ van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO).

Verzekeraars onder de loep

Het is voor de negende keer dat de VBDO het verantwoord beleggingsbeleid van de 30 grootste verzekeraars in Nederland onder de loep neemt. Jaarlijks worden de verzekeraars beoordeeld op het gebied van duurzaamheid aan de hand van vier thema’s; bestuur, beleid, implementatie en transparantie. Uit het vandaag gepubliceerd onderzoek blijkt dat Athora Netherlands, de moedermaatschappij van Zwitserleven, de best presterende Nederlandse verzekeraar is met een score van 4,5 op een schaal van 5.

“Het is fantastisch dat we voorop lopen op het vlak van duurzaam beleggen,” zegt Hans Visser, General Manager bij Zwitserleven. “Wij voelen een grote verantwoordelijkheid om met het geld dat onze klanten ons toevertrouwen zowel een financieel als maatschappelijk rendement te behalen. Daarom beleggen we het pensioengeld alleen in bedrijven en landen die een bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzame wereld. En sluiten we bedrijven uit met activiteiten die bijvoorbeeld ernstige schade toebrengen aan mens en milieu. Deze prijs is een prachtige erkenning voor de stappen die we hebben gezet om ons beleggingsbeleid in lijn te brengen met onder andere de doelstellingen van Parijs. En we zullen ook de komende jaren blijven inzetten om een bijdrage te leveren aan een duurzame wereld.”

Duurzaam beleggen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is breed verankerd binnen Zwitserleven. Want we willen allemaal genoeg inkomen hebben om later van te leven. Maar wel in een wereld die op de pensioendatum nog mooi en de moeite waard is. Daarom belegt Zwitserleven de pensioenpremies met de focus op financieel rendement én duurzaamheid. Daarom hebben we drie concrete duurzame beleggingsdoelen voor 2030: het verminderen van de CO2-uitstoot van de beleggingen met ten minste 50% in 2030 ten opzichte van het niveau in 2010, waterneutraal in 2030 en geen ontbossing in 2030.

Zo werken we aan een betere wereld

Over de VBDO Benchmark

De Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) vertegenwoordigt particuliere en institutionele leden die het belangrijk vinden dat de bedrijven waarin zij beleggen maatschappelijk verantwoord ondernemen. De VBDO maakt zich sterk voor een duurzame kapitaalmarkt, die naast financiële criteria ook rekening houdt met sociale- en milieucriteria. Door onderzoek te doen en bijeenkomsten te organiseren, maakt VBDO beleggers en ondernemingen bewust van duurzame kansen. Daarnaast stelt zij onder andere kritische vragen over duurzaamheid op aandeelhoudersvergaderingen.

Dit artikel is gepubliceerd op 02 september 2021

Vijf nieuwe duurzame beleggingsfondsen in VrijBeleggen

Vijf nieuwe duurzame beleggings­fondsen in VrijBeleggen

Met ons beleggingsbeleid dragen we bij aan een mooiere wereld. Daarom kan een deelnemer in VrijBeleggen vooral kiezen voor fondsen die duurzame beleggingen tot doel hebben of ES-kenmerken promoten. En die keuze is vanaf nu ruimer.

Engagementprogramma tegen ontbossing wint prijs.

Zwitserleven heeft zich vorig jaar aangesloten bij een initiatief met 8 andere beleggers om ontbossing binnen hun beleggingen een halt toe te roepen. Het engagementprogramma ontving op 28 juni 2021 de ‘ESG Engagement Initiative of the Year’-award.

Werken aan een duurzamere wereld: een ethische en fiduciaire plicht

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in de beleggingsbeslissingen van Zwitserleven. In toenemende mate vraagt ook de wetgever om transparantie vanuit pensioenaanbieders. Bijvoorbeeld in de Europese SFDR.

Waterbesparing bij Zwitserleven

Al een jaar of drie gaan we bij Zwitserleven duurzaam om met water in onze panden. Zo maken we gebruik van een simpele oplossing die leidt tot minder watergebruik en het snel opsporen van lekkages. En we kijken continu naar nieuwe mogelijkheden om nog meer water te besparen.

Hoe gaat het met de bijen en bomen van Zwitserleven?

Zwitserleven zet zich al jaren in voor het behoud van biodiversiteit. We zijn trots op onze samenwerking met Trees for All en we hebben bijenkolonies in de tuin van ons kantoorpand in Amstelveen.

Meer inzicht in duurzame beleggingen.

Zwitserleven volgt de Europese regels voor informatieverstrekking over duurzaamheid in de financiële sector (SFDR). Bekijk wat dit betekent voor de informatie over onze producten en ons duurzame beleggingsbeleid.