Zwitserleven aan kop in duurzaam beleggen.
ImageDuurzaam

Zwitserleven aan kop in duurzaam beleggen.

Zwitserleven, als onderdeel van Athora Netherlands, heeft het meest duurzame beleggingsbeleid van Nederland. Dat blijkt uit de jaarlijkse benchmark ‘Verantwoord Beleggen door Verzekeraars in Nederland’ van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO).

Verzekeraars onder de loep

Het is voor de negende keer dat de VBDO het verantwoord beleggingsbeleid van de 30 grootste verzekeraars in Nederland onder de loep neemt. Jaarlijks worden de verzekeraars beoordeeld op het gebied van duurzaamheid aan de hand van vier thema’s; bestuur, beleid, implementatie en transparantie. Uit het vandaag gepubliceerd onderzoek blijkt dat Athora Netherlands, de moedermaatschappij van Zwitserleven, de best presterende Nederlandse verzekeraar is met een score van 4,5 op een schaal van 5.

“Het is fantastisch dat we voorop lopen op het vlak van duurzaam beleggen,” zegt Hans Visser, General Manager bij Zwitserleven. “Wij voelen een grote verantwoordelijkheid om met het geld dat onze klanten ons toevertrouwen zowel een financieel als maatschappelijk rendement te behalen. Daarom beleggen we het pensioengeld alleen in bedrijven en landen die een bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzame wereld. En sluiten we bedrijven uit met activiteiten die bijvoorbeeld ernstige schade toebrengen aan mens en milieu. Deze prijs is een prachtige erkenning voor de stappen die we hebben gezet om ons beleggingsbeleid in lijn te brengen met onder andere de doelstellingen van Parijs. En we zullen ook de komende jaren blijven inzetten om een bijdrage te leveren aan een duurzame wereld.”

Duurzaam beleggen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is breed verankerd binnen Zwitserleven. Want we willen allemaal genoeg inkomen hebben om later van te leven. Maar wel in een wereld die op de pensioendatum nog mooi en de moeite waard is. Daarom belegt Zwitserleven de pensioenpremies met de focus op financieel rendement én duurzaamheid. Daarom hebben we drie concrete duurzame beleggingsdoelen voor 2030: het verminderen van de CO2-uitstoot van de beleggingen met ten minste 50% in 2030 ten opzichte van het niveau in 2010, waterneutraal in 2030 en geen ontbossing in 2030.

Zo werken we aan een betere wereld

Over de VBDO Benchmark

De Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) vertegenwoordigt particuliere en institutionele leden die het belangrijk vinden dat de bedrijven waarin zij beleggen maatschappelijk verantwoord ondernemen. De VBDO maakt zich sterk voor een duurzame kapitaalmarkt, die naast financiële criteria ook rekening houdt met sociale- en milieucriteria. Door onderzoek te doen en bijeenkomsten te organiseren, maakt VBDO beleggers en ondernemingen bewust van duurzame kansen. Daarnaast stelt zij onder andere kritische vragen over duurzaamheid op aandeelhoudersvergaderingen.

Dit artikel is gepubliceerd op 02 september 2021

Duurzaam beleggen: activiteiten eerste kwartaal 2024.

Elk kwartaal brengt Cardano Asset Management (de fonds­beheerder van de Zwitserleven fondsen) verslag uit over de manier waarop zij haar duurzame beleggingsbeleid uitvoert.

Zwitserleven voor de 2e keer achtereen aan kop in duurzaamheidsranking van VBDO

Zwitserleven, als onderdeel van Athora Netherlands, behaalt eerste plaats in de benchmark 'Verantwoord Beleggen door Verzekeraars in Nederland'.

Vervolg op wijziging beleggingsbeleid Zwitserleven Duration fondsen.

Eén van de beleggingsrestricties van de Zwitserleven Duration fondsen is nu aangepast.

Wijziging beleggingsbeleid Zwitserleven Duration fondsen.

ACTIAM Cardano maakt een aantal wijzigingen in de beleggingsstructuur, het beleggingsbeleid en het duurzaamheidsbeleid van een aantal Duration fondsen.

Duurzaam beleggen: activiteiten eerste kwartaal 2023.

In dit rapport ligt de focus op biodiversiteit en de diverse organisaties die zich op dit gebied inzetten om de effecten op het klimaat en milieu inzichtelijk en meetbaar te maken.

Duurzaam beleggen: activiteiten vierde kwartaal 2022

Elk kwartaal brengt ACTIAM verslag uit over de manier waarop zij haar duurzame beleggingsbeleid uitvoert. Dit kwartaalrapport staat in het teken van het spanningsveld tussen praten over klimaatverandering en daadwerkelijke actie.