Shoprecht weinig gebruikt.

Shoprecht weinig gebruikt.

12-11-2019

71% is onbekend met shoprecht en loopt daardoor maandelijks geld mis

Nederlanders maken nog erg weinig gebruik van hun shoprecht met het eigen pensioenkapitaal. 71% van de doelgroep is niet op de hoogte van hun recht, om van het opgebouwde kapitaal bij een ándere verzekeraar pensioen aan te mogen kopen. Het merendeel van de pensioengerechtigden koopt daarom zijn pensioen nog steeds aan bij de verzekeraar waar het pensioen ook is opgebouwd. Terwijl het aankopen bij een andere verzekeraar kan leiden tot een stuk hoger pensioen. Dat constateert pensioenverzekeraar Zwitserleven.

Shoprecht
Werknemers met een pensioenkapitaal kunnen ervoor kiezen om hun pensioeninkomen te laten uitbetalen door de verzekeraar van hun keuze. Bijvoorbeeld de verzekeraar die het hoogste pensioeninkomen biedt. Toch weten weinig consumenten dat ze met hun opgebouwde pensioenpot mogen shoppen (het zogenaamde shoprecht). Door geen gebruik te maken van het shoprecht lopen senioren maandelijks soms wel tientallen euro’s mis. Uit een flitspeiling van Factsnapp blijkt dat slechts 29% van de mensen, die een pensioen opbouwen bij een verzekeraar, goed bekend zijn met het shoprecht.

Shoppen met pensioenkapitaal kan tientjes per maand schelen!
Hans Visser, pensioendirecteur bij Zwitserleven: “Het aankopen van pensioen bij een andere verzekeraar kan veel geld schelen. In sommige gevallen tot wel 9% per maand. Dus ook als je gedurende je werkzame leven je pensioen hebt opgebouwd bij een andere pensioenverzekeraar kan je kiezen voor het Zwitserleven Gevoel. Het is daarom aan te raden om eens goed naar de verschillen te kijken. Hoe zit het bijvoorbeeld met de duurzaamheid van de aanbieders? Bekijk dus welke pensioenverzekeraar het voor jou beste pensioeninkomen kan bieden. Via je adviseur, verschillende vergelijkingssites of online is de ‘overstap’ dan vaak eenvoudig te maken.”

Rekenvoorbeeld
Een echtpaar met €125.000 pensioenkapitaal kan hierdoor bij de eigen verzekeraar een pensioen van €402 per maand ontvangen terwijl de verzekeraar met de hoogste uitkering op dat moment €431 per maand uitkeert.

Hoe u shoprecht herkent
Niet iedereen heeft shoprecht. Ga eerst na of u een pensioen heeft op basis van een premie- of een kapitaalovereenkomst. Dat leest u op mijnpensioenoverzicht.nl en op uw Uniform Pensioen Overzicht (UPO). Zo ja, dan heeft u meestal de mogelijkheid om uw pensioen bij een andere verzekeraar aan te kopen. U heeft geen shoprecht wanneer in uw uitkeringsovereenkomst vast staat hoe hoog uw pensioen wordt (denk aan een middelloon- of een eindloonregeling). Bereikt u met een premie- of kapitaalovereenkomst uw pensioenrichtleeftijd? Dan wordt een nieuwe overeenkomst aangeboden en kunt u gebruik maken van uw shoprecht.

Dit artikel is gepubliceerd op 17 december 2019

Met gevoel voor de toekomst: meer biodiversiteit in Zwitserleven-bossen.

Amstelveen, 26 november 2022 – Het is vandaag twee jaar geleden dat we met 2.000 bomen het ‘Zwitserleven-bos’ aanplantten in Het Groene Woud in Brabant. Daarna volgden in maart 2022 nog eens 1.500 bomen voor een voedselbos op Lubosch Land in Limburg. Inmiddels is er al een flinke toename van de biodiversteit waargenomen.

Athora Netherlands neemt WTW’s PPI in Nederland over.

Athora Netherlands is met WTW overeengekomen de PPI van WTW in Nederland over te nemen. Deze wordt onderdeel van het marktleidende en duurzame aanbod van Zwitserleven PPI.

Pensioen­fonds A.C. Nielsen brengt zijn pensioen onder bij Zwitserleven.

Zwitserleven heeft per 1 oktober 2022 de pensioenaanspraken en -rechten overgenomen van Stichting Pensioen­fonds A.C. Nielsen (Nederland) B.V. In totaal gaat het om circa 485 deelnemers en een belegd pensioenvermogen van ongeveer EUR 55 miljoen.

Doorbeleggen na pensioenleeftijd nu ook mogelijk met Zwitserleven Variabel Pensioen.

Zwitserleven introduceert het Zwitserleven Variabel Pensioen. Hiermee kunnen klanten ook na hun pensionering doorbeleggen met een deel van het opgebouwde pensioenkapitaal. De klant kan daarbij zelf exact bepalen hoe groot dat deel mag zijn.