Zwitserleven gaat 2000 bomen aanplanten.
ImageDuurzaam, Over Zwitserleven

Zwitserleven gaat 2000 bomen aanplanten.

Vervallen kleine pensioenen gebruikt voor aanleg nieuw bos

Amstelveen, 17 maart 2020 – Zwitserleven gaat bossen aanplanten met het geld van kleine pensioenen. Doordat hele kleine pensioenen komen te vervallen komt er € 15.000,- beschikbaar dat Zwitserleven wil gebruiken voor het aanplanten van bomen. Hiervoor zijn twee projecten geselecteerd in Limburg en Oeganda. In totaal gaat de pensioenverzekeraar na de zomer 2.000 bomen planten.

Sinds 1 januari 2019 zijn de regels kleine en heel kleine pensioenen gewijzigd. Bij heel kleine pensioenen gaat het om pensioenbedragen van maximaal € 2,- bruto per jaar. Heel kleine pensioenen komen te vervallen. Dit betekent dat pensioenuitvoerders deze pensioenbedragen niet meer hoeven uit te betalen.

Mooiere wereld

Hans Visser, general manager Pensioenen bij Zwitserleven: “Individueel gaat het bij het laten vervallen van de kleine pensioenen om erg kleine bedragen, maar bij elkaar opgeteld is dit toch een aanzienlijk bedrag. Wij hebben een manier gezocht om dit geld zo effectief mogelijk te besteden, rekening houdend met ons duurzame beleggingsbeleid. Zo zijn we uiteindelijk uitgekomen bij Trees for All. Samen met deze stichting gaan we 2.000 bomen planten in Limburg en Oeganda. Met dit bos willen we bijdragen aan een betere, mooiere wereld. ”

Het project

Trees for All gaat aan de slag om de provincie Limburg te vergroenen. De nieuwe bossen worden aangelegd in Noord- en Midden-Limburg. Het gaat om ongeveer 13 hectare bos verdeeld over 16 verschillende percelen in de gemeenten Peel en Maas, Venray, Horst aan de Maas, Venlo en Gulpen-Wittem. Deze grond bestaat nu hoofdzakelijk uit voormalige landbouwgronden waar voornamelijk gras groeit. Er zullen verschillende soorten bomen worden geplant om de biodiversiteit te vergroten en om CO2 vast te leggen. Voor iedere boom die Zwitserleven doneert aan het bosproject in Nederland, plant Trees for All tevens een boom in een van haar projecten in het buitenland. Het 1-2-Tree programma.

Meer over Trees for All

Veelgestelde vragen over 'klein pensioen'

Zwitserleven gaat 2000 bomen aanplanten.-second-banner

Dit artikel is gepubliceerd op 18 maart 2020

Reactie Zwitserleven op pensioenakkoord.

We zetten de belangrijkste maatregelen van het pensioenakkoord onder elkaar - inclusief enkele kritische kanttekeningen.

ASN-fondsen nu ook beschikbaar in Zwitserleven PPI

Elke deelnemer van het NuPensioen (Zwitserleven PPI) met VrijBeleggen kan voortaan in de duurzame ASN-fondsen beleggen.

Verduurzaming van Zwitserleven fondsen afgerond.

De Zwitserleven fondsen zijn nu volledig duurzaam. Ondernemingen worden voortaan beoordeeld of ze zich kunnen en willen aanpassen en voorbereiden op maatschappelijke veranderingen zoals de energietransitie.

Duurzaam alternatief voor aangetekende post.

Vanaf 1 juni 2020 versturen we de verlengings- of beëindigingsbrief via een aangetekende e-mail.

Verduurzaming 2 fondsen.

Het beleggingsbeleid van 2 fondsen wordt duurzamer. Ondernemingen worden voortaan beoordeeld of ze zich kunnen aanpassen en voorbereiden op maatschappelijke veranderingen zoals de energietransitie.

Webinar: een vooruitblik op het pensioenbedrijf.

De overname door Athora is afgerond, waarmee Zwitserleven nu een nieuwe eigenaar heeft. Bekijk het webinar waarin onze nieuwe aandeelhouder zich voorstelt.