Zwitserleven gaat 2000 bomen aanplanten.
ImageDuurzaam, Over Zwitserleven

Zwitserleven gaat 2000 bomen aanplanten.

Vervallen kleine pensioenen gebruikt voor aanleg nieuw bos

Amstelveen, 17 maart 2020 – Zwitserleven gaat bossen aanplanten met het geld van kleine pensioenen. Doordat hele kleine pensioenen komen te vervallen komt er € 15.000,- beschikbaar dat Zwitserleven wil gebruiken voor het aanplanten van bomen. Hiervoor zijn twee projecten geselecteerd in Limburg en Oeganda. In totaal gaat de pensioenverzekeraar na de zomer 2.000 bomen planten.

Sinds 1 januari 2019 zijn de regels kleine en heel kleine pensioenen gewijzigd. Bij heel kleine pensioenen gaat het om pensioenbedragen van maximaal € 2,- bruto per jaar. Heel kleine pensioenen komen te vervallen. Dit betekent dat pensioenuitvoerders deze pensioenbedragen niet meer hoeven uit te betalen.

Mooiere wereld

Hans Visser, general manager Pensioenen bij Zwitserleven: “Individueel gaat het bij het laten vervallen van de kleine pensioenen om erg kleine bedragen, maar bij elkaar opgeteld is dit toch een aanzienlijk bedrag. Wij hebben een manier gezocht om dit geld zo effectief mogelijk te besteden, rekening houdend met ons duurzame beleggingsbeleid. Zo zijn we uiteindelijk uitgekomen bij Trees for All. Samen met deze stichting gaan we 2.000 bomen planten in Limburg en Oeganda. Met dit bos willen we bijdragen aan een betere, mooiere wereld. ”

Het project

Trees for All gaat aan de slag om de provincie Limburg te vergroenen. De nieuwe bossen worden aangelegd in Noord- en Midden-Limburg. Het gaat om ongeveer 13 hectare bos verdeeld over 16 verschillende percelen in de gemeenten Peel en Maas, Venray, Horst aan de Maas, Venlo en Gulpen-Wittem. Deze grond bestaat nu hoofdzakelijk uit voormalige landbouwgronden waar voornamelijk gras groeit. Er zullen verschillende soorten bomen worden geplant om de biodiversiteit te vergroten en om CO2 vast te leggen. Voor iedere boom die Zwitserleven doneert aan het bosproject in Nederland, plant Trees for All tevens een boom in een van haar projecten in het buitenland. Het 1-2-Tree programma.

Meer over Trees for All

Veelgestelde vragen over 'klein pensioen'

Zwitserleven gaat 2000 bomen aanplanten.-second-banner

Dit artikel is gepubliceerd op 18 maart 2020

Zwitserleven verdubbelt donaties aan Trees for All

Van de totale opbrengst worden nieuwe bomen aangeplant door Trees for All. Doe mee en doneer, en maak zo ook kans op een Zwitserleven goodiebag.

Brede coalitie van beleggers roept bedrijven op om ontbossing te stoppen.

Zwitserleven gaat, samen met 8 andere financiële instellingen, bedrijven oproepen om te stoppen met ontbossing. Dit is onderdeel van een nieuw engagementprogramma van ACTIAM, vermogens­beheerder van Zwitserleven.

Een duurzame wereld, voor nu en de toekomst.

We hebben duurzame ambities. Algemeen directeur Hans Visser somt deze moeiteloos op in een interview met Duurzaam Bedrijfsleven.

MoneyView: Zwitserleven PPI beste premieovereenkomst

MoneyView: Zwitserleven PPI beste premie­overeenkomst

Zwitserleven PPI is in pensioenonderzoek van MoneyView, naar premie­overeenkomsten in het MKB, opnieuw als beste uit de bus gekomen. In de categorie ‘Voor­waarden’ behaalde Zwitserleven PPI Nu Pensioen de hoogste score.

VIVAT maakt halfjaarcijfers en nieuwe strategie bekend; focus op pensioen.

VIVAT heeft haar cijfers over de eerste helft van 2020 bekendgemaakt evenals de nieuwe strategische koers. VIVAT zal haar productaanbod gaan vereenvoudigen en zich gaan richten op de pensioenmarkt.

Het is nu al op - Earth Overshoot Day .

Zaterdag 22 augustus is het Earth Overshoot Day. De dag dat de wereld de natuurlijke grondstoffen en voedingswaren heeft opgebruikt, die de aarde ons in een heel jaar kan geven.