Let op: uw browser is verouderd waardoor de website niet goed wordt weergegeven. Meer informatie

Zwitserleven gaat 2000 bomen aanplanten.
ImageDuurzaam, Over Zwitserleven

Zwitserleven gaat 2000 bomen aanplanten.

Vervallen kleine pensioenen gebruikt voor aanleg nieuw bos

Amstelveen, 17 maart 2020 – Zwitserleven gaat bossen aanplanten met het geld van kleine pensioenen. Doordat hele kleine pensioenen komen te vervallen komt er € 15.000,- beschikbaar dat Zwitserleven wil gebruiken voor het aanplanten van bomen. Hiervoor zijn twee projecten geselecteerd in Limburg en Oeganda. In totaal gaat de pensioenverzekeraar na de zomer 2.000 bomen planten.

Sinds 1 januari 2019 zijn de regels kleine en heel kleine pensioenen gewijzigd. Bij heel kleine pensioenen gaat het om pensioenbedragen van maximaal € 2,- bruto per jaar. Heel kleine pensioenen komen te vervallen. Dit betekent dat pensioenuitvoerders deze pensioenbedragen niet meer hoeven uit te betalen.

Mooiere wereld

Hans Visser, general manager Pensioenen bij Zwitserleven: “Individueel gaat het bij het laten vervallen van de kleine pensioenen om erg kleine bedragen, maar bij elkaar opgeteld is dit toch een aanzienlijk bedrag. Wij hebben een manier gezocht om dit geld zo effectief mogelijk te besteden, rekening houdend met ons duurzame beleggingsbeleid. Zo zijn we uiteindelijk uitgekomen bij Trees for All. Samen met deze stichting gaan we 2.000 bomen planten in Limburg en Oeganda. Met dit bos willen we bijdragen aan een betere, mooiere wereld. ”

Het project

Trees for All gaat aan de slag om de provincie Limburg te vergroenen. De nieuwe bossen worden aangelegd in Noord- en Midden-Limburg. Het gaat om ongeveer 13 hectare bos verdeeld over 16 verschillende percelen in de gemeenten Peel en Maas, Venray, Horst aan de Maas, Venlo en Gulpen-Wittem. Deze grond bestaat nu hoofdzakelijk uit voormalige landbouwgronden waar voornamelijk gras groeit. Er zullen verschillende soorten bomen worden geplant om de biodiversiteit te vergroten en om CO2 vast te leggen. Voor iedere boom die Zwitserleven doneert aan het bosproject in Nederland, plant Trees for All tevens een boom in een van haar projecten in het buitenland. Het 1-2-Tree programma.

Meer over Trees for All

Veelgestelde vragen over 'klein pensioen'

Zwitserleven gaat 2000 bomen aanplanten.-second-banner

Dit artikel is gepubliceerd op 18 maart 2020

Zwitserleven genomineerd voor Pensioen Pro Award

Wij zijn genomineerd voor de Pensioen Pro Award in de categorie ‘Lange­termijnbelegger van het jaar 2021’. De nominatie is een erkenning voor ons duurzaam beleggingsbeleid.

Pensioenfonds Atradius brengt haar pensioen onder bij Zwitserleven

Pensioen­fonds Atradius brengt haar pensioen onder bij Zwitserleven

Zwitserleven neemt per 1 november 2021 de pensioenaanspraken en -rechten over van Stichting Pensioen­fonds Atradius Nederland i.l. In totaal gaat het om ruim 1400 deelnemers en een belegd pensioenvermogen van €455 miljoen.

Succesvolle samenwerking tussen Zwitserleven en ACTIAM wordt voortgezet

We zijn erg blij met goed nieuws over onze samenwerking met onze vermogens­beheerder ACTIAM. Ons moederbedrijf Athora Netherlands kondigt aan dat het een overeenkomst heeft gesloten tot de verkoop van vermogens­beheerder ACTIAM aan Cardano Group.

Pleisters plakken in de pensioensector

Berry van Sonsbeek over de complexiteit die op ons afkomt. Elke grote wijziging biedt de mogelijkheid om te leren van het verleden en het in de toekomst beter te doen. Als we kijken naar het nieuwe pensioenstelsel, dan .

Het nieuwe pensioenstelsel: Individueel versus Collectief

In juli van dit jaar plaatste de Telegraaf twee interessante artikelen over de keuze van pensioenuitvoerders. In het ene artikel werd gepleit voor een Individueel Pensioen. Uitgevoerd door een pensioenuitvoerder die de deelnemer zelf kiest.

Athora publiceert halfjaarcijfers; groei Zwitserleven zet voort.

Athora Netherlands heeft haar cijfers over de eerste helft van 2021 bekend gemaakt. Ze meldt een gestegen onderliggend resultaat en een stabiele solvabiliteitspositie. De commerciële resultaten van Zwitserleven laten zien dat de groei in pensioenen doorzet.