Meer biodiversiteit in Zwitserleven-bossen.
ImageDuurzaam, Over Zwitserleven

Meer biodiversiteit in Zwitserleven-bossen.

Amstelveen, 26 november 2022 – Het is vandaag twee jaar geleden dat we met 2.000 bomen het ‘Zwitserleven-bos’ aanplantten in Het Groene Woud in Brabant. Daarna volgden in maart 2022 nog eens 1.500 bomen voor een voedselbos op Lubosch Land in Limburg. Inmiddels is er al een flinke toename van de biodiversteit waargenomen.

In Het Groene Woud zijn naast de nieuwe boomsoorten, ook de bestaande populaties van bijvoorbeeld bosanemonen en pinksterbloemen toegenomen en er zijn schimmels ontstaan in het dode hout. Ook de populaties huis- en ringmussen, zanglijsters, winterkoningen, roodborsten en merels zijn gegroeid. Dit komt natuurlijk vanwege de verschillende soorten bomen die geplant zijn, maar ook door het toevoegen van dood hout en de afwezigheid van intensieve menselijke activiteiten als landbouw.

Ook het voedselbos op Lubosch Land van initiatiefnemer Geert Jan Nieboer moet bijdragen aan meer biodiversiteit en natuurbewustzijn in de prachtige heuvels van Zuid-Limburg. In het voedselbos wordt een grote diversiteit aan onder andere noten, vruchten, zaden, groeten, kruiden, specerijen en paddenstoelen verbouwd. Er wordt hier echt gewerkt met de kracht van de natuur. De bijzondere combinatie van planten zorgt ervoor dat het bos zichzelf kan beschermen tegen allerlei uitdagingen terwijl tegelijkertijd de biodiversiteit wordt verbeterd. De oogst van het voedselbos wordt zoveel mogelijk direct en lokaal verkocht en verwerkt tot diverse langer houdbare streekproducten.

Het Groene Woud

Mooiere wereld dankzij vervallen van heel kleine pensioenen

Hoe heeft Zwitserleven deze bomen bekostigd? Simpel gezegd door het vervallen van de heel kleine pensioenen. Sinds 1 januari 2019 zijn de regels hiervoor gewijzigd: pensioenuitvoerders hoeven de heel kleine pensioenen met pensioenbedragen van maximaal € 2,- bruto per jaar, niet meer uit te betalen. Zwitserleven heeft ervoor gekozen om de € 15.000,- die hierdoor beschikbaar is gekomen zo effectief mogelijk te besteden, rekening houdend met ons duurzame beleggingsbeleid. Zo zijn we uiteindelijk uitgekomen bij het aanplanten van bomen, in samenwerking met Trees for All. Zo willen we bijdragen aan een betere, mooiere wereld. Voor nu en later.

1-2-Tree

Jaarlijks verdwijnen er netto 10 miljard bomen. De gevolgen hiervan voor mensen, dieren en het klimaat zijn rampzalig. Daarom investeert Trees for All in bomen. De nieuwe bossen worden aangelegd in Noord-Brabant en Limburg op voormalige landbouwgronden waar nu voornamelijk gras groeit. Er zijn en worden verschillende soorten bomen geplant om de biodiversiteit te vergroten en om CO2 vast te leggen. Voor iedere boom die Zwitserleven doneert aan het bosproject in Nederland, plant Trees for All ook een boom in een van haar projecten in het buitenland; het 1-2-Tree programma.

Dit artikel is gepubliceerd op 25 november 2022

Zwitserleven neemt 2e pijler pensioenportefeuille over van Onderlinge ’s-Gravenhage.

Zwitserleven heeft met Onderlinge ’s-Gravenhage overeen­stemming bereikt over de overname van de 2e pijler pensioenportefeuille van Onderlinge ’s-Gravenhage. In totaal betreft het circa 11.300 polissen en een belegd pensioenvermogen van ongeveer EUR 307 miljoen.

Het is bijna 1 januari 2023, helpt u de werkgever een beslissing te nemen?

Voor werkgevers van wie de uitvoerings­overeenkomst bij Zwitserleven eindigt op 31 december 2022, eindigen ook de verzekerde dekkingen. Dat betekent voor de deelnemers dat de risico's van overlijden en arbeids­ongeschiktheid niet meer (volledig) verzekerd zijn. Het is dus belangrijk dat de werkgever vóór 1 januari 2023 besluit of hij de uitvoerings­overeenkomst wel of niet wil verlengen. We helpen u hier graag bij.

De stijgende AOW is een onbedoeld cadeautje voor werkgevers, of toch niet?

Per 1 januari 2023 stijgt de AOW met meer dan 10%. In een aantal gevallen leidt dit voor het komende jaar, afhankelijk van de reguliere salarisverhogingen en de verdeling van de hoogte van de salarissen over de deelnemers, tot een verlaging van de pensioengrondslag. En dus tot een lagere pensioen­opbouw en een lagere absolute pensioenpremie. Is dit een onbedoeld cadeautje voor de werkgever of biedt dit kansen?  Column door Berry van Sonsbeek.

Verdere ontwikkeling lifecycles: duurzaamheid en illiquide beleggingen.

Zwitserleven past binnenkort zijn lifecycles aan om zowel de verwachte pensioenopbrengst, als de duurzame impact van de lifecycles te vergroten. Hoe? Dat leggen sales director Ria Blok-Leenheer en product manager Catelijne Reissenweber graag uit.

ACTIAM kritisch in het nieuws.

Onlangs was ACTIAM in het nieuws over beleggingen in fossiele bedrijven. Een branchebreed journalistiek onderzoek stelde zich kritisch op over het beleid van ACTIAM en andere marktpartijen. Wij begrijpen dat dit artikel zorgen kan hebben opgeroepen.

‘Best Performing Network Partner’ van het Swiss Life Network.

Tijdens de jaarlijkse conferentie van het Swiss Life Network in Cannes is Zwitserleven onlangs uitgeroepen tot ‘Best Performing Network Partner’. Zwitserleven is in Nederland exclusief partner van het Swiss Life Network, een wereldwijd samenwerkingsverband van 90 vooraanstaande lokale verzekeringsmaatschappijen in meer dan 80 landen en opgericht in 1962. Hiermee kunnen grote, internationaal opererende klanten worden bediend door middel van multinationale pooling.