Living outside of the Netherlands.

Life certificate (attestation de vita)

Once a year, you will be requested to submit a “life certificate”. This is necessary because we are unable to check whether our pensioners living abroad are still alive.
From September 2020, our policy regarding the time when the life certificate is requested has changed. The policy is now:

Once a year, Zwitserleven requests a life certificate from non-residents. From now on, you will automatically receive a request from us in the course of your birth month. This new policy will take effect in the first quarter of 2021. An additional life certificate will only be requested in the following cases:

  • You live in the EU and receive a total gross benefit of more than € 50,000 per year
  • You live outside the EU and receive a total gross benefit of more than € 25,000 per year

In the above cases, the additional proof will be requested six months after your birth month

The life certificate will be requested either in a letter or an e-mail from us.

  • If you receive a letter from us, a form will be enclosed. 
  • f you receive an e-mail from us, you can download your own form on our site (you can also download your own form even if you receive a letter from us)

The form must be completed by an official authority (local government, municipal authorities) and bear the name and position of the employee, an official stamp or declaration of authenticity and a recent date. Please note that the form cannot be completed by you personally

It is, however, possible to have the form filled in by a civil-law notary, general practitioner, lawyer or staff at a police station. Needless to say, in all these cases, the form must contain an official stamp or a declaration of authenticity.

Instead of our form, you can also send us an official document from the local authorities (preferably including our form).

Foreign bank account number 

The payment of your pension is also different depending on whether you are in a country within or outside the SEPA area. This is because of the costs associated with transferring money to a bank account number outside the SEPA area.

Within the SEPA area 
Your pension benefit can be transferred at the domestic payment rate. This means that no costs are withheld from the benefit. In this case, we will need additional information from your bank. We will need your IBAN (International Bank Account Number) and the BIC code (Bank Identification Code). You can find this information on your bank statement. Alternatively, you can request this information at your bank.

Outside the SEPA area 
Certain costs will apply to these payments. The costs charged vary per country and per bank. Unfortunately, we are unable to specify exactly how much it will be, because it also depends on the amount that is transferred. If you think the costs are too high, you could open a bank account in the Netherlands where we can deposit your pension benefit. In that case, you can dispose of your money abroad with a debit or credit card.

We do require additional information from your bank for a payment outside the SEPA area. We need your account number and the BIC (also called SWIFT) code. We also need the name and address of your bank. You can find this information on your bank statement. Alternatively, you can request this information at your bank.

Witholdings abroad 

 Living abroad also has some other consequences. We are not initially allowed to withhold WLZ premium (formerly, AWBZ premium) and ZVW (social security act) premium from a benefit transferred to a foreign benefit recipient. This means that the wage tax is slightly lower than for a payment to a domestic benefit recipient. However, it is possible that the National Health Care Institute instructs us to withhold WLZ premium and/or ZVW premium and possibly nominal premium from your benefit. More information about the National Health Care institute.

Zwitserleven vraagt één keer per jaar een bewijs van in leven zijn op bij niet ingezetenen. U ontvangt automatisch een verzoek van ons in uw geboortemaand. 

Alleen in de volgende gevallen wordt een extra 'Bewijs van in leven zijn' bij u opgevraagd:

• U woont binnen de EU en ontvangt een totale bruto uitkering hoger dan € 50.000 per jaar
• U woont buiten de EU en ontvangt een totale bruto uitkering hoger dan € 25.000 per jaar

Het extra bewijs wordt in bovenstaande gevallen 6 maanden na uw geboortemaand opgevraagd.
Op het moment dat wij het ’Bewijs van in leven zijn’ bij u opvragen, ontvangt u van ons een brief of een e-mail.

- Indien u van ons een brief ontvangt, hebben wij bij deze brief een formulier toegevoegd
- Indien u van ons een e-mail ontvangt, kunt u een formulier downloaden op onze site  (uiteraard kunt u dit formulier ook downloaden als u van ons een brief ontvangt)

Het formulier moet door een officiële instantie (plaatselijke overheid, gemeente) ingevuld en voorzien worden van de naam en functie van de medewerker, een officiële stempel of verklaring van echtheid en een recente datum. Het formulier mag dus niet door u zelf worden ingevuld.

Het is ook mogelijk om het formulier te laten invullen door bijvoorbeeld een notaris, huisarts, advocaat of een medewerker van een politiebureau. Uiteraard moet het formulier dan ook voorzien zijn van een officiële stempel of verklaring van echtheid.

U mag in plaats van ons formulier uiteraard ook een officieel document van de plaatselijke overheid (bij voorkeur wel inclusief ons formulier) aan ons opsturen.

Bankrekeningnummer in het buitenland

Verder is er een verschil bij de uitbetaling van uw pensioenuitkering tussen een land binnen het SEPA gebied en een land buiten het SEPA gebied. Dit heeft te maken met de kosten die verbonden zijn aan het overmaken van geld naar een bankrekeningnummer buiten het SEPA gebied.

Binnen het SEPA gebied
Wij kunnen uw pensioenuitkering overmaken tegen het binnenlandse betalingstarief. Dit houdt in dat er geen kosten worden ingehouden op de uitkering. Hier hebben wij dan wel aanvullende gegevens van uw bank voor nodig. Wij hebben uw IBAN-nummer (International Bank Account Number) en de BIC-code (Bank Identificatie Code) nodig. Deze gegevens staan vermeld op uw dagafschrift. U kunt ze ook bij uw bank opvragen.

Buiten het SEPA gebied
Voor deze betalingen worden kosten in rekening gebracht. Deze kosten variëren per land en per bank. Het is voor ons helaas niet mogelijk om precies aan te geven hoe hoog deze kosten zijn omdat dit afhankelijk is van het bedrag dat wordt overgemaakt. Als u deze kosten te hoog vindt, dan kunt u in Nederland een bankrekening openen waarop wij uw pensioenuitkering kunnen overmaken. U kunt in het buitenland met een bankpas of creditcard dan over uw geld beschikken.

Wij hebben wel aanvullende gegevens van uw bank nodig voor een betaling buiten het SEPA gebied. Wij hebben uw rekeningnummer en de BIC (ook wel SWIFT genoemd) code nodig. Ook hebben wij de naam en de vestigingsplaats van uw bank nodig. Deze gegevens staan vermeld op uw dagafschrift. U kunt ze ook bij uw bank opvragen.

Inhoudingen buitenland

Het wonen in het buitenland heeft nog andere gevolgen. Op een uitkering die aan een buitenlandse uitkeringsgerechtigde wordt overgemaakt, mogen wij in eerste instantie geen WLZ-premie (voorheen AWBZ-premie) en ZVW (zorgverzekeringswet) premie inhouden. Dit houdt in dat de loonheffing iets lager is dan bij een uitkering naar een binnenlandse uitkeringsgerechtigde. Het is echter wel mogelijk dat het CAK ons opdracht geeft om WLZ-premie en/of ZVW premie en eventueel nominale premie in te houden op uw uitkering. Meer informatie over het CAK.

Decision / exemption

Do you pay taxes in your country of residence? In that case, you risk paying taxes for your Zwitserleven pension benefit both in your country of residence and in the Netherlands. This means the benefit may be taxed twice. To ensure that taxes are not withheld twice, we need a decision from the Tax and Customs Administration in Heerlen, the Netherlands. This decision must be requested by you personally. The following form can be used to this effect:  Application for exemption from withholding wage tax/national insurance contributions.

Please send this form to the Belastingdienst (Tax Administration and Customs Administration). The address can be found in the form. The Tax Inspector will evaluate your application and will subsequently issue the decision / exemption. You do not have to inform us about this. We will automatically receive a copy from the Tax Administration and Customs Administration.

Please note: do not send this form to Zwitserleven. We will not take the form into consideration.