Koersentriggers

Voor iedere flinke marktbeweging is achteraf wel een mooie verklaring, terecht of niet. De grote koersbewegingen in de afgelopen jaren werden veroorzaakt door o.a. het beleid van de Fed, oplopende schulden in China, mogelijke handelsoorlogen, Italiaanse overheidsschulden, etcetera. Als de angsten over zijn gewaaid, staan de koersen weer een stuk hoger.

Momenteel zijn beleggers eigenlijk nergens bang voor. Volgens een recent onderzoek van Merril Lynch is de grootste zorg de afkoeling van de wereldeconomie, maar nu China lijkt te herstellen, zijn ook deze zorgen naar de achtergrond verdwenen. Toch kunnen deze factoren zo maar de kop opsteken. Zo gaan beleggers er nog van uit dat de Fed de rente nog een keer gaat verlagen in de komende 12 maanden. Mochten de lonen toch harder stijgen dan nu verwacht dan kan deze positieve inschatting van het Fed beleid wel eens snel veranderen. En dat is niet positief voor aandelen.

In januari 2018 was er een snelle flash crash. Die werd veroorzaakt omdat veel speculanten short posities op VIX future contracten hadden opgebouwd. Simpel gezegd er waren weinig grote beursschommelingen en speculanten gokten er op dat dat nog wel even het geval zou blijven. Toen de bewegelijkheid toch steeg, moesten deze posities allemaal snel worden teruggedraaid. Als iedereen door de zelfde nooduitgang naar buiten wil, ontstaat er paniek. En die kwam er toen ook.

Opvallend genoeg zijn de posities in deze short VIX futures weer even groot als vlak voor de flash crash van januari 2018. Daar zou ik me nu nog geen zorgen over maken. Maar als de bewegelijkheid wel toeneemt, is er een kans op een herhaling van de paniek van vorig jaar.

Een andere mogelijke koerstrigger, die voor mij de hoogste waarschijnlijkheidsgraad heeft, zijn de handelsschermutselingen tussen de EU en de VS. Die worden steeds heviger. Deze week bijvoorbeeld stelde Trump beschuldigend dat de verhoogde importtarieven van Europa verantwoordelijk waren voor de slechte winstcijfers van Harley Davidson. Die Europese importtarieven waren een reactie op Trumps eerdere maatregelen. Harley zelf geeft als verklaring voor de matige winsten de hogere staal- en aluminiumprijzen in de VS. Die veroorzaakt zijn door ... juist, de importtarieven van Trump.

Maar het gaat niet om de inhoud, het geeft vooral aan dat Trump de strijd wil aangaan en dat is slecht voor de wereldeconomie. Daar maken beleggers zich nu nog geen zorgen over, nog niet. Er zijn altijd genoeg redenen te verzinnen waarom koersen zouden moeten dalen. Meestal krijgt u deze pas achteraf. Nu weet u ze van te voren. Alleen nog wachten op een correctie.

Corné van Zeijl.

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij ACTIAM. Daarnaast is hij een graag geziene beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media.