Aanvragen
-
Hoe kan ik een kopie ID aanleveren?
In de welkomstemail staat uitgelegd hoe u via de uploadfunctionaliteit een kopie van uw ID aanlevert.
-
Ik heb nog geen bevestiging gekregen dat ik mijn beleggingsrekening kan gebruiken. Hoe kan dat?
Nadat wij een kopie van uw ID en de ID-storting (1 cent storting) hebben ontvangen en gecontroleerd, krijgt u binnen twee werkdagen bevestigd dat uw rekening geopend is. Heeft u nog geen email ontvangen ? Check uw spambox. Heeft u de ID-upload of de ID-storting nog niet gedaan? Dan vindt u in de welkomstemail informatie hoe dit alsnog te doen.
-
Mijn autorisatiecode is verlopen, hoe vraag ik een nieuwe aan?
Zo kunt u nieuwe inloggegevens aanvragen:
1. Ga naar MijnBeleggen.
2. Klik bij Particulier op Wachtwoord vergeten.
3. Vul uw e-mailadres en geboortedatum in.
U ontvangt dan nieuwe inloggegevens.
Communicatie
-
Wie kan ik bellen met vragen?
Ons klantcontactcentrum is bereikbaar op 020 - 578 35 55
Ma - Vrij: 08:00 – 21:00
Zat: 10:00 – 16:00 -
Krijg ik een jaaropgave?
U ontvangt in ieder geval een Jaaropgave en Dividendnota. Deze worden geplaatst in uw Mijn Beleggen.
-
Wie is ACTIAM?
ACTIAM is de vermogensbeheerder die de duurzame beleggingsfondsen beheert en de aanbieder van Zwitserleven Beleggen. Meer informatie over ACTIAM vindt u hier.
Mijn Beleggen betalingen
-
Ik wil geld opnemen; is er een maximum per opname?
Het is altijd mogelijk om tussentijds uw beleggingen geheel of gedeeltelijk te verkopen. U bepaalt zelf hoeveel u opneemt. Het is niet mogelijk om een bedrag op te nemen dat groter is dan 90% van uw totale saldo. Wilt u meer opnemen dan 90% van uw saldo? Dan worden alle stukken verkocht.
-
Kan ik een spoed uitbetaling aanvragen?
Spoed uitbetalingen zijn niet mogelijk, omdat uw beleggingen eerst moeten worden verkocht. Binnen 4 werkdagen moet de verkoopopbrengst op uw rekening staan.
Mijn Beleggen inloggen
-
Ik kan niet inloggen. Wat moet ik doen?
Ga naar www.zwitserleven.nl/mijn/ en volg de instructies.
-
Ik heb al inloggegevens van Zwitserleven, kan ik die gebruiken?
Ja, deze kunt u gebruiken. Uw emailadres is uw gebruikersnaam. Ga naar de Mijn Beleggen omgeving en volg de instructies. Zodra u ingelogd bent, ziet u de titel Beleggen waarachter Zwitserleven Beleggen zit.
-
Ik ben mijn inloggegevens of wachtwoord kwijt. Wat moet ik doen?
U kunt via Mijn Beleggen nieuwe inloggegevens aanvragen.
-
Aan welke voorwaarden moet mijn wachtwoord voldoen?
Uw wachtwoord moet tussen de 8 en 20 karakters lang zijn en moet drie van de vier onderstaande type tekens bevatten:
- Kleine letters
- Hoofdletters
- Cijfers
- Overige tekens zoals @
Het nieuwe wachtwoord mag nog niet eerder zijn gebruikt.
-
Kan ik zelf een gebruikersnaam kiezen?
Nee, de gebruikersnaam is altijd het door u opgegeven emailadres.
Product
-
Wie kunnen het Zwitserleven Beleggen product afsluiten?
U dient in Nederland woonachtig te zijn en over een Nederlandse bankrekening te beschikken. De rekeninghouder(s) moet(en) 18 jaar of ouder zijn. De maximumleeftijd is 100 jaar.
-
Waar kan ik informatie over de fondsen vinden?
Op de Zwitserleven Beleggen pagina vindt u alle informatie over de fondsen. Per fonds is er een factsheet en een EBI (Essentiele Beleggers Informatie) beschikbaar. Als u bent ingelogd dan kunt u in uw dashboard ook op de profielnaam klikken voor meer informatie over het profiel en het bijbehorende fonds.
-
Welke fondsen passen bij welk profiel?
Op de Zwitserleven Beleggen pagina vindt u uitleg over de koppeling tussen een Profiel en het bijbehorende Fonds. Meer informatie vindt u op de profielpagina's: Relaxed, Bewust en Avontuurlijk beleggen.
-
Welke kosten zijn van toepassing?
Er zijn kosten voor het fonds waarin belegd wordt. Zwitserleven Beleggen brengt zelf geen kosten in rekening. Op de profielpagina's kunt u per fonds zien wat de kosten zijn. Meer informatie vindt u op de profielpagina's: Relaxed, Bewust en Avontuurlijk.
-
Waar kan ik de koersontwikkeling volgen?
U kunt de zowel de koersontwikkeling als de waardeontwikkeling van uw inleg volgen in Mijn Beleggen.
Op de Zwitserleven Beleggen pagina vindt u alle informatie over de fondsen en de fondsontwikkeling. Per fonds is er een factsheet en een EBI (Essentiele Beleggers Informatie) beschikbaar.
-
Ik wil sparen voor mijn pensioen/lijfrente, kan dat ook met Zwitserleven Beleggen?
Nee, dit product is een box 3 product, dus sec beleggen zonder fiscale voordelen. Boven het heffingsvrij vermogen van box 3 is vermogensrendementsheffing van toepassing.
-
Kan ik een rekening openen voor een minderjarige/kleinkind?
Nee, dat is niet mogelijk. Een minderjarige kan geen rekeninghouder zijn.
U kunt uiteraard via Zwitserleven Beleggen zelf vermogen opbouwen voor een minderjarige/kleinkind, dat u later kunt schenken. -
Ik beleg niet actief. Is de Zwitserleven beleggingsrekening geschikt voor mij?
Dat kunnen wij niet voor u bepalen. Informatie om deze keuze te maken kunt u vinden op Zwitserleven Beleggen.
-
Op welke beurzen kan ik bij Zwitserleven Beleggen beleggen?
Zwitserleven Beleggen biedt drie verschillende duurzame mixfondsen aan die wereldwijde beleggingen aanhouden. De fondsen zelf worden ook verhandeld op Euronext. Als u ze daar aankoopt zult u meer kosten maken. Meer informatie over de fondsen vindt u op de profielpagina's: Relaxed, Bewust en Avontuurlijk.
-
Moet ik een vast bedrag inleggen?
Nee, u kunt zelf bepalen wanneer en hoeveel u inlegt. U kunt hierbij kiezen voor eenmalige stortingen (handmatig of via iDeal) of een periodieke storting (handmatig of automatisch via uw bank).
-
Wat is het maximale bedrag waarvoor ik kan aankopen?
Het bedrag is beperkt tot €100.000 per dag. Bij grote bedragen nemen wij contact met u op over de herkomst van het vermogen.
-
Kan ik mijn bestaande beleggingsportefeuille overboeken naar mijn Zwitserleven beleggingsrekening?
De beleggingen zelf kunnen niet binnen Zwitserleven Beleggen worden overgenomen.
De beste manier om over te stappen is uw huidige portefeuille te verkopen en de opbrengst over te boeken naar Zwitserleven Beleggen.
-
Kan ik de beleggingsrekening aan mijn hypotheek verpanden?
Het is niet mogelijk om de rekening te verpanden.
-
Krijg ik ook rente als ik niet beleg?
U krijgt geen rente, het is een beleggingsrekening.
Uw rekening ontwikkelt zich op basis van uw inleg en de koersontwikkeling van het fonds. -
Waarom kan ik maar uit drie profielen kiezen?
Dit is een keuze die Zwitserleven Beleggen gemaakt heeft bij het samenstellen van het product om het product compleet maar eenvoudig te houden. Meer informatie over de drie profielen vindt u hier: Relaxed, Bewust en Avontuurlijk.
-
Naar welke rekening kan ik geld voor Zwitserleven Beleggen overmaken?
Voor aankoop van beleggingen maakt u geld over naar IBAN rekening NL54 ABNA 08179 009 69 t.a.v. Stichting ACTIAM Beleggersgiro
Vermeldt altijd uw beleggingsrekeningnummer in de omschrijving.
Risico
-
Welke risico’s loop ik?
Met beleggen loopt u verschillende risico's. De risico's van uw fonds zijn uiteengezet in het prospectus. Het belangrijkste risico is dat de waarde van uw beleggingen kan dalen. Dit kan onder andere als gevolg van:
- Marktrisico: Dit is het risico op verlies als gevolg van dalende koersen.
- Kredietrisico: Het risico bestaat dat een uitgever van obligaties niet aan haar verplichtingen kan voldoen waardoor waarde verloren gaat.
-
De opbrengst van mijn beleggingsrekening valt tegen, hoe kan dat?
Resultaten uit het verleden bieden helaas geen garantie voor de toekomst. Aan beleggen kleven nu eenmaal risico's, die tot uitdrukking komen in de koersen.
Wees er van bewust dat tegenvallende koersontwikkeling pas geeffectueerd wordt als u uw beleggingen verkoopt. Tot die tijd zou de waardeontwikkeling zich weer kunnen herstellen.Uitleg over de fondsontwikkeling kunt u vinden in de factsheet van het fonds en in de prospectus.
-
Vallen mijn beleggingen onder het Deposito garantie stelsel?
Nee. Uw beleggingen vallen niet onder het depositogarantiestelsel. Het beleggerscompensatiestelstel is wel van toepassing.
De nationale regeling inzake beleggerscompensatie biedt beleggers tot € 20.000 garantie bij eventueel faillissement van gelijktijdig ACTIAM en de Stichting ACTIAM Beleggersgiro. Er is geen garantie op inleg of rendement. Waardedaling als gevolg van koersdalingen valt niet onder het beleggerscompensatiestelsel.
-
Kan ik mijn geld kwijtraken als ik bij Zwitserleven beleg?
Ja, dat kan. De waarde van uw beleggingen kan immers dalen.
Opdrachten
-
Hoe langt duurt het verwerken van een opdracht
- Aanvragen: maximaal 2 werkdagen
- Profielkeuze wijzigen (switch): maximaal 4 werkdagen
- Aankoop: maximaal 2 werkdagen
- Verkoop: maximaal 2 werkdagen
- Wijzigen tegenrekening (+ID-storting): maximaal 2 werkdagen
-
Hoe boek ik geld over naar mijn Zwitserleven Beleggingsrekening?
U kunt betalingen doen door een bedrag over te maken naar IBAN-rekeningnummer NL54 ABNA 0817 900 969 ten name van Stichting ACTIAM Beleggersgiro. Bij de omschrijving vult u uw beleggingsrekeningnummer in.
U kunt een iDeal-storting doen via Mijn Beleggen of een instructie geven aan uw eigen bank. Periodieke stortingen dient u op te geven via uw eigen bank. Zwitserleven Beleggen kan vooralsnog geen incasso-opdracht verwerken.
Let op: Betalingen kunt u alleen doen vanaf de rekening die wij voor u geregistreerd hebben.
Wijziging doorgeven
-
Hoe kan ik een wijziging op mijn beleggingsrekening doorgeven?
Wijzigingen kunt u doorgeven via Mijn Beleggen en via onze wijzigingsformulieren.
Via de Mijn Beleggen pagina geeft u de volgende wijzigingen door:
- Aankoop van uw beleggingen
- Verkoop van uw beleggingen
- Wijzigen van uw profiel
- Wijzigen van uw log-in
Via onze wijzigingsformulieren geeft u de volgende wijzigingen door:
-
Ik wil een wijziging doorgeven, hoe kan ik een kopie ID aanleveren?
Het ligt eraan welke wijziging u wil doorgeven. U vindt op de pagina 'iets wijzigen of doorgeven' al onze wijzigingsformulieren. Per wijzigingsformulier staat beschreven hoe u de kopie van uw ID mee stuurt.
-
Hoe kan ik mijn beleggingsrekening bij Zwitserleven beeindigen?
U kunt uw beleggingsrekening beëindigen via ons wijzigingsformulier.
-
Ik wil mijn partner als rekeninghouder toevoegen, hoe doe ik dat?
Via het formulier wijzigen rekeninghouder(s) kunt u een rekeninghouder toevoegen en verwijderen.
-
De beleggingsrekening staat nu op twee rekeninghouders; ik wil de rekening als enige rekeninghouder voortzetten, hoe doe ik dat?
U kunt via het formulier wijzigen rekeninghouder(s) een rekeninghouders toevoegen en/of verwijderen.
-
Hoe kan ik een overlijden melden?
Gecondoleerd met uw verlies. Een overlijden kunt u melden via het formulier overlijden melden of door contact op te nemen met onze Klantenservice.
Zij zijn bereikbaar op 020- 578 35 55
Ma - Vrij: 08:00 – 21:00
Zat: 10:00 – 16:00Heeft u al nagedacht of de rekening moet worden voortgezet, of beëindigd?
-
Ik ga scheiden, hoe regel ik dat het gezamenlijk vermogen wordt gesplitst?
U kunt dit regelen door beiden een eigen beleggersrekening te openen. U geeft daarna een opdracht om de oude gezamenlijke rekening op te heffen, waardoor de beleggingen voor u worden verkocht en de opbrengst naar uw (gezamenlijke) tegenrekening wordt overgemaakt. Daarna kunt u de opbrengst splitsen en overmaken naar ieders nieuwe beleggersrekening.
-
Wanneer wordt mijn opdracht uitgevoerd?
Opdrachten aangeleverd op werkdagen voor 14:00 uur worden nog dezelfde dag in behandeling genomen. Afhankelijk van de soort wijziging kan de doorlooptijd 4 werkdagen bedragen. U kunt de status van uw opdracht zien in Mijn Beleggen bij Opdrachten.
-
Waarom moet ik een formulier invullen en en een kopie ID opsturen?
Wij zijn wettelijk verplicht de identiteit van de aanvrager te controleren.
De digitalisering van de formulieren heeft prioriteit. -
Waarom kan ik niet zelf fondsen kiezen?
Het duurzame mixfonds waar u in belegt wordt beheerd door onze gespecialiseerde vermogensbeheerders. Zij houden de beleggingen continu in de gaten en kiezen de beleggingen volgens de afspraken die in het prospectus staan.
U kunt uw fonds kiezen via uw profielkeuze. Als u uw profielkeuze wijzigt verkopen wij uw oude beleggeningen en kopen met de opbrengst hiervan nieuwe beleggingen aan die passen bij uw nieuwe profielkeuze. -
Hoe selecteer ik een profiel?
U kunt uw profiel zelf kiezen. U heeft keuze uit drie profielen. Wijzigingen kunt u doorgeven via Mijn Beleggen.
-
Hoe kan ik switchen tussen fondsen?
U kunt switchen van fonds door een ander profiel te kiezen. Uw beleggingen in het ene fonds worden verkocht en als de verkoopopbrengst bekend is worden er vervolgens beleggingen in het nieuw gekozen fonds gekocht. Tussen de verkoop en aankoop zit tijd. Uw vermogen is hierdoor tijdelijk niet belegd, maar zichtbaar als tijdelijk saldo.