Modewoorden 2017.

Afgelopen maand zijn wij met het asset allocatie team van ACTIAM weer op brain picking tour in de City geweest net als ieder jaar. Twee dagen zijn we volgestopt met de beste informatie van de fine fleur van de economen en strategen. Vorig jaar had iedereen het over divergence. De aandelenmarkt en de obligatiemarkten zouden uit elkaar gaan lopen. Dat is op de valreep van het jaar inderdaad gebeurt. Andere dachten dat er divergence in de aandelenmarkten zou komen. Ook dat is gebeurt. Als u in Amerikaanse aandelen had belegd had u in euro’s 17% verdiend. In de Europese STOXX 600 slechts 1%. Dat is wat je noemt een afwijking.

Dit jaar waren de modewoorden uncertainty en reflation.  Onzekerheid over de aanstaande verkiezingen in Nederland, Frankrijk en Duitsland en over de uitkomst van Brexit en Trump’s regeringsplannen. Onzekerheid is een probleem omdat ondernemers niet van onzekerheid houden. En onzekere ondernemers investeren niet. Dat zal in het komende jaar op de economische groei drukken.  Ook reflatie was een thema wat voortdurend naar voren kwam. Reflatie is simpelweg het terugkeren van de inflatie. Enerzijds is het logisch om dat te verwachten. De olieprijs is nu ruim 50% hoger dan een jaar geleden. Dat tikt lekker aan. Ook de core inflatie stijgt, dat is de inflatie zonder energie en voeding. De core PCE, de FED’s favoriete inflatiemaatstaf kruipt steeds een beetje omhoog en staat nu op 1,75%. Dat is bijna op het hoogste punt sinds 2012.

Inflatie of reflatie zo u wilt, is goed voor bedrijven. Immers als zowel de omzet als de kosten met 10% stijgen blijft er 10% meer winst over en gaat de waarde van het bedrijf in principe met 10% omhoog. Daarom waren aandelen zo’n goede inflatie hedge in hyperinflatie tijden, zoals Duitsland in de jaren ’20 en Zimbabwe. De uitzondering is als loonkosten nog harder stijgen. Dat hebben we bij ons gezien in de jaren ’70 en een paar jaar terug in de emerging markets. In de strijd tussen kapitaal en arbeid neemt arbeid dan een groter deel van de koek en dat betekent dat er minder winst voor kapitaal overblijft.

Ook mr. market heeft mooie manieren om de verwachte inflatie te prijzen. Zo zijn er TIPS en inflation SWAPS. TIPS zijn obligaties waarbij de hoofdsom wordt gecorrigeerd voor inflatie. Inflation SWAPS is een afgeleid product waarbij een belegger de inflatie kan ontvangen. Beide geven een mooie indicatie over de inflatie verwachtingen. En beide indicatoren geven aan dat de inflatieverwachtingen enorm gestegen zijn. Ik verwacht dat de City’s top strategen en economen ook in 2017 het weer bij het rechte eind zullen hebben. En zij beloven  u een jaar met reflatie en onzekerheid. Mmm, ik kijk er nu al naar uit.

Corné van Zeijl.

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij ACTIAM. Daarnaast is hij een graag geziene beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media.

Cookies.

Zwitserleven.nl gebruikt verschillende cookies:

  • We maken onze website er sneller en gebruiksvriendelijker mee.
  • Zo hoeft u informatie in formulieren slechts één keer in te vullen en wordt bepaalde informatie niet onnodig vaak getoond.
  • U kunt social media functies gebruiken en advertenties zien die op uw interesses zijn afgestemd.

Een cookie is een klein tekstbestand zonder persoonlijke informatie.

Cookies zelf instellen


[X]

1. Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestandje. Dit bestandje bevat een kleine hoeveelheid informatie. De belangrijkste functie van cookies is om de ene bezoeker van de andere te onderscheiden.
Wij plaatsen cookies op de harde schijf van uw computer, tablet of mobiele telefoon op het moment dat u de website bezoekt.

2. Waar gebruikt u cookies voor?

Sommige cookies zijn noodzakelijk omdat u anders de website niet kunt gebruiken of om u een dienst of product te leveren waar u zelf om hebt gevraagd. Voor deze cookies is geen toestemming nodig. Andere cookies gebruiken wij om het gebruik van de website te analyseren of om de website op uw interesses af te stemmen. Voor deze cookies vragen wij uw toestemming. Zie voor meer informatie ons privacy en cookie reglement.

3. Kan een cookie kwaad voor de werking van mijn computer?

Nee, een cookie kan geen kwaad en heeft niets te maken met computervirussen of andere kwalijke zaken.

4. Wat gebeurt er als ik cookies weiger?

Als u cookies weigert, gaat dit uiteindelijk ten koste van de kwaliteit van de website. We kunnen dan niet meer zien hoe we de website voor u zouden kunnen verbeteren. Wel kunt u als u cookies weigert de website en uw eigen persoonlijke accounts op de website blijven bezoeken.

5. Voor welke websites geldt uw toestemming?

Uw toestemming geldt voor alle websites van Zwitserleven, behalve de websites waar een inlog voor nodig is. Voor deze websites kunt u apart toestemming geven. Ga daarvoor naar de betreffende website.

6. Hoe lang blijft een cookie op mijn computer staan?

Dat verschilt per cookie. Sommige cookies worden verwijderd zodra u uw browser afsluit. Andere blijven langer op uw computer staan. 

7. Ik heb al toestemming voor het plaatsen van uw cookies gegeven. Waarom wordt dit dan bij een volgend bezoek opnieuw gevraagd?

Wij weten dat u toestemming hebt verleend door een cookie waarin dit staat op uw computer te plaatsen. Als u alle cookies van uw computer hebt verwijderd, wordt er echter opnieuw toestemming gevraagd.

8. Waar vind ik meer informatie over mijn privacy en over cookies?

In ons privacy en cookie reglement.

9. Vragen?

Neem dan contact op met Zwitserleven Afdeling Marketing, Postbus 5000, 1185 MD Amstelveen, 020 - 347 84 78 of per mail via internet@zwitserleven.nl.

Terug naar het cookie scherm

Nee, ik wil geen cookies Ja, ik ga akkoord met het gebruik van deze cookies
Privacy- en cookiereglement