Zwitserleven PPI uit de startblokken.

Dinsdag 28 januari 2014 is de officiële start van de nieuwe Zwitserleven Premiepensioeninstelling (PPI). ‘In een brede markt met aanbieders, hebben wij met deze PPI een uniek product ontwikkeld. Anders dan anderen maar heel betaalbaar en met de uitstekende service en het verantwoorde beleggen van Zwitserleven,’ aldus Arjen van Zanten, algemeen directeur van de nieuwe pensioenuitvoerder.

Uniek product voor het MKB

Van Zanten speelt met zijn PPI in op de sterk veranderende pensioenmarkt: ‘Individualisering en eenvoud zijn de nieuwe kernwoorden. Dat zie je ook aan de groep zzp’ers, die in korte tijd enorm is gegroeid. Met de Nu PensioenRekening spelen wij hierop in.’ Van Zanten richt zich met dit product met name op het MKB. ‘Het is een perfect instapproduct. Veel kleinere werkgevers willen een pensioen opbouwen voor hun werknemers, maar vinden het te ingewikkeld en kunnen het simpelweg niet betalen. Met de Nu PensioenRekening is het wel mogelijk werknemers het Zwitserleven Gevoel te bieden.’

Nu Pensioen

Het tweede product dat onder de PPI valt is het Zwitserleven Nu Pensioen. Een product gemaakt voor werkgevers die willen vereenvoudigen en standaardiseren. Van Zanten: ‘Deze gaan we vooral aanbieden bij pensioencontracten die gaan verlengen. Een nabestaanden- en wezenpensioen is onderdeel van deze pensioenregeling’.

Beide pensioenproducten beleggen in duurzame Zwitserlevenfondsen. SNS Asset Management beheert het vermogen. ‘Zij scoren al jaren hoog als verantwoorde belegger, dat past perfect bij de PPI’, aldus Van Zanten.

Adjiedj Bakas

Ook de prominente Nederlandse trendwatcher Adjiedj Bakas mengt zich in de pensioendiscussie: ‘Zwitserleven PPI neemt met zijn Nu Pensioenrekening een voorschot op beleid waar politici nu over nadenken. Mooi! Want ik verwacht in dezen eerlijk gezegd meer van het bedrijfsleven dan van de politiek.’

Zelf aan het stuur

Zwitserleven heeft als filosofie dat werknemers aan het roer moeten staan van hun eigen pensioen. Met eenvoudige en transparante producten. Maarten Edixhoven, directievoorzitter van Zwitserleven: ‘Het is tijd dat werknemers zelf kunnen bepalen waar en hoe ze pensioen opbouwen. De PPI past in deze gedachte en biedt dan ook meer vrijheid’.