Verkoop van VIVAT aan Anbang is definitief.

 Click here for English

Op 26 juli 2015 is bekendgemaakt dat de verkoop van VIVAT aan Anbang Group Holdings Co. Ltd., een volledige dochter van Anbang Insurance Group Co. Ltd. (Anbang), definitief is. VIVAT Verzekeringen bestaat uit de merken Zwitserleven, Zelf, Route Mobiel, Reaal, Proteq, Proteq Dier & Zorg en ACTIAM.

VIVAT is onderdeel van Anbang geworden, een toonaangevende Chinese verzekeringsmaatschappij. De Nederlandsche Bank (DNB) gaf eerder al de VVGB (de verklaring van geen bezwaar) af. De Minister van Financiën maakte dit in zijn brief van vrijdag 10 juli aan de Tweede Kamer bekend. Ook de Centrale Ondernemingsraad gaf een positief advies. De CIRC (de Chinese toezichthouder) heeft op 23 juli ook haar goedkeuring verleend. Daarna heeft de Minister van Financiën zijn finale goedkeuring op de verkoop gegeven. Daarmee is de verkoop, die op 16 februari jl. is aangekondigd, definitief. Anbang zal het kapitaal van VIVAT versterken, waardoor er ruimte ontstaat om te investeren in de toekomst.

Veelgestelde vragen van klanten

1. Wat betekent dit voor mij als klant? 
Voor onze huidige klanten en relaties verandert er door de verkoop aan Anbang niets: zij behouden hun rechten en plichten bij de door hen afgesloten producten.

2. Ik ben nu klant van Zwitserleven. Verandert dat? Valt mijn product straks onder het merk Anbang? 
Onze merken zijn alom bekend in Nederland. Daarom behouden wij onze merken. Anbang wordt onze aandeelhouder. Zodra er ontwikkelingen zijn die betrekking hebben op onze producten, diensten of merken, dan informeren wij u daar direct over.

3. Wat voor partij is Anbang? 
Anbang Insurance Group Co. Ltd. is een toonaangevende verzekeringsmaatschappij gevestigd in Beijing, China, met meer dan 30.000 medewerkers. Anbang biedt een uitgebreid scala aan diensten en producten op financieel en verzekeringsgebied aan meer dan 20 miljoen klanten, waaronder levensverzekeringen, pensioenen, ziektekostenverzekeringen, woon- en ongevallenverzekeringen en vermogensbeheer. Sinds haar oprichting heeft Anbang uitstekende resultaten bereikt voor haar klanten, daarbij gebruikmakend van de meest geavanceerde technologieën om de klantbeleving te verbeteren. Als een Chinese verzekeringsmaatschappij met een internationale visie, voert Anbang een strategie om een compleet wereldwijd dienstenpakket aan haar klanten te bieden en om een stabiel, lange termijn rendement te realiseren door wereldwijd gespreide beleggingen. Voor meer informatie zie anbanggroup.com/abic/english .

4. Waarom moest VIVAT Verzekeringen verkocht worden? 
Dat was een van de voorwaarden die de Europese Commissie stelde na de nationalisatie van SNS REAAL op 1 februari 2013. De nieuwe eigenaar van de verzekeraar zal ook onze kapitaalspositie versterken. Dat geeft weer ruimte om de ingezette organisatieaanpassingen door te voeren en ons bedrijf op orde te brengen voor de toekomst.

5. Hoe word ik als klant op de hoogte gehouden? 
Zodra er ontwikkelingen zijn die relevant zijn voor onze klanten informeren we u daar direct over via de gebruikelijke kanalen.

Vragen? 
Heeft u vragen? Neem dan contact op met de medewerkers van Zwitserleven. Wij helpen u graag!

Meer informatie 
Lees hier het persbericht van Reaal en het persbericht van VIVAT .