Thrillers rond multinationals

Mevrouw Meng Wanzhou is in de afgelopen weken wereldberoemd geworden. Zij is de opgepakte cfo van Huawei, die in Canada werd gearresteerd omdat Huawei zaken met Iran zou hebben gedaan. Na haar arrestatie leek vorige week een succesvolle uitkomst van de handelsbesprekingen tussen China en de Verenigde Staten verder weg dan ooit.

Op de achtergrond speelt het feit dat Huawei wereldleider is in 5G-netwerken. En 5G zal straks een cruciale rol in ons leven spelen. Die positie wordt in de VS gezien als onwenselijk, onder andere vanwege mogelijke spionage. Ericsson is nummer 2 in deze markt. Dit aandeel schoot dan ook omhoog na de arrestatie. Ik ben altijd wat terughoudend met samenzweringstheorie├źn, maar het is wel heel toevallig dat het netwerk van Ericsson de dag erop volledig plat ging. Als ik dit in een thriller zou lezen, zou ik het boek waarschijnlijk wegleggen omdat het verhaal nogal fantasierijk is.

Veel mensen reageren wat schouderophalend op die arrestatie. Intussen heeft China twee Canadezen opgepakt. Maar stelt u zich eens voor dat Sheryl Sandberg, de cfo van Facebook, in Vietnam zou worden opgepakt en zou worden uitgeleverd aan China. Ook mevrouw Sandberg is immers genoeg aan te rekenen. Hoe denkt u dat de VS zou reageren?

Ook de arrestatie van Carlos Ghosn, ceo van Renault-Nissan, valt in deze categorie. Natuurlijk heeft Ghosn een overmatig salaris en natuurlijk bestaat zijn salarispakket uit vergoedingen die daar niet horen. Maar het bedrijf gaf de ceo aan bij het openbaar ministerie omdat hij een deel van zijn salaris niet zou hebben opgegeven bij de belastingdienst. Dat zou naar voren zijn gekomen dankzij een klokkenluider.

De reden van de arrestatie is een andere. Ghosn wilde Nissan volledig overnemen. Daar was het topmanagement van Nissan het niet mee eens. En plotsklaps kwam als een duveltje uit een doosje deze aanklacht. Het senior management van Nissan vreesde voor zijn baan en dacht: als wij nu eerst Ghosn neerhalen zijn wij veilig. Let wel, deze ontwikkeling is erg slecht voor zowel Renault als Nissan. Onder Ghosn is Nissan gered van een faillissement. Beide autobedrijven hebben veel kostenvoordelen behaald door innig samen te werken onder zijn leiding, en kregen een sterke positie op de markt voor elektrische auto's.

Het raakt mijn gevoel voor rechtszekerheid. Deze mensen zijn niet opgepakt vanwege het overtreden van de wet. Deze mensen zijn opgepakt uit politieke motieven, op nationaal of op bedrijfsniveau. Hoe je als belegger hierop kunt participeren is moeilijk te bepalen. Het zorgt in ieder geval voor meer onzekerheid. Alsof er momenteel nog niet genoeg onzekerheid is.