Update.

Samen met het intermediair maken wij de sprong naar de toekomst.

Copyplatform. Fotografie: Marco van Buuren. 19 augustus 2016

‘Sprong naar de toekomst!’ Dat is het centrale thema van het Zwitserleven PensioenEvent op 4 oktober aanstaande, hét jaarlijkse pensioenevenement voor adviseurs en werkgevers. Hans Visser, per 1 juni aangetreden als General Manager Pensioen, kijkt ernaar uit. Niet alleen vanwege het veelbelovende programma, met topsprekers zoals FinTech-ambassadeur Willem Vermeend, Yuri van Geest van de Singularity University in Nederland en Kim Liebregts, Benelux Country Director van Tesla Motors. Maar ook omdat het thema van het PensioenEvent perfect aansluit bij de vernieuwingsslag en de ambities van Zwitserleven. ‘In nauwe samenwerking met het intermediair keren wij terug aan de top.’

Hans Visser (52 jaar) heeft een lange staat van dienst in de levens- en pensioenverzekeringssector. Voor zijn benoeming tot General Manager Pensioen van Zwitserleven was hij commercieel directeur bij Vanbreda Risk & Benefits BV. In die functie droeg hij zorg voor de groei van de klantenportefeuille, door vele nieuwe (internationale) klanten te contracteren. Ook vervulde hij functies bij Zicht en was hij commercieel directeur bij Nationale Nederlanden, waarvan van 2008 tot 2011  als Chief Agency Officer van de vestiging in Thailand.

Waarom ben je overgestapt van adviseur Vanbreda naar aanbieder Zwitserleven?

‘Omdat het een geweldige kans is, een ‘offer you can’t refuse’. In mijn carrière heb ik altijd een diepe bewondering gehad voor het merk Zwitserleven. Het is de enige pensioenverzekeraar die er in is geslaagd om met het Zwitserleven Gevoel het begrip pensioen te visualiseren. Daarnaast is het bedrijf van oudsher koploper in innovaties. Wat is er mooier en eervoller dan van deze organisatie deel te mogen uitmaken? Maar de belangrijkste reden voor mijn overstap is dat Zwitserleven zichzelf opnieuw aan het uitvinden is, om haar klanten nog beter te kunnen bedienen. Met een nieuwe organisatie, een heldere strategie en nieuw elan, timmeren wij aan de weg. Ik ben er trots op dat ik hieraan met mijn kennis en ervaring een bijdrage kan leveren. Zwitserleven heeft een paar jaar met zichzelf geworsteld en de marktpositionering was niet altijd even helder. Toen ik begin 2011 terugkeerde uit Azië en aan intermediairzijde ging werken, viel me dat direct op. Ik herkende niet meer waar Zwitserleven voor stond en op welke doelgroep zij zich richtte.  De vertrouwensrelatie met adviseurs stond hierdoor onder druk. Die periode is nu afgesloten en de koers is weer duidelijk: we kiezen voor een constructieve samenwerking met het intermediair, met als doel gezamenlijk terug te keren aan de top. En dat gaat absoluut lukken. De afgelopen weken heb ik veel pensioenadviseurs en werkgevers gesproken en uitleg gegeven over onze plannen. Zij reageren allemaal blij en tevreden dat we weer in beeld zijn en eerlijk het gesprek aan gaan. Het vertrouwen, dat overigens nooit helemaal is weggeweest, is terug. Ook onze kernwaarden vinden veel weerklank: Verantwoord (oud kunnen worden in een mooie wereld door verantwoord beleggen), Inzicht (persoonlijke keuzes kunnen maken op basis van heldere en eerlijke informatie) en Vrijheid (deelnemers staan zelf aan het roer en bepalen hun koers).’

Hoe bevalt het tot nu toe bij Zwitserleven en VIVAT?

‘Mijn ervaringen zijn zeer positief. Er werken veel goede mensen bij VIVAT in het algemeen en in het bijzonder binnen Zwitserleven. Gemotiveerde medewerkers met kennis en kunde, en met het hart op de juiste plaats. Ik zie een bedrijf dat heel graag weer de topdienstverlening wil uitdragen naar het intermediair, werkgevers en deelnemers. Je voelt de dynamiek als je rondloopt en collega’s spreekt. Vooral de innovativiteit springt in het oog. Anbang fungeert hierbij als katalysator. Het is een inspirerende aandeelhouder, die door technologische vernieuwingen in korte tijd een top 3-positie heeft verworven in de Chinese verzekeringsmarkt. De combinatie van haar technologische knowhow en slagkracht, met onze pensioenkennis en naamsbekendheid gaat ons ver brengen. Daar ben ik van overtuigd.’

Wij gaan adviseurs helpen om tijd te besparen, zodat zij hun marges beter kunnen maken.

‘Ik heb me er weleens aan geërgerd dat geen enkele verzekeraar z’n zaakjes 100% op orde had. De een is verder dan de ander, maar iedereen worstelt met hobbels uit het verleden, zoals verouderde systemen. Dat laatste geldt ook voor Zwitserleven. Gelukkig hebben we al veel verbeteringen doorgevoerd. En daar gaan we mee door. Ik zie een vlekkeloze dienstverlening overigens niet als een USP, maar als iets vanzelfsprekends, een ‘hygiënefactor’. Ook vond ik dat de samenwerking met verzekeraars beter kon. Sinds het provisieverbod is de kernvraag voor elke adviseur: hoe creëer je marges? In mijn functies bij Zicht en Vanbreda heb ik gezien hoe moeilijk het is om 70% van je tijd declarabel te zijn. Ik adviseer iedereen om eens bij te houden hoe lang je aan de telefoon zit. Een gesprek dat voelt als 5 minuten, duurt vaak ongemerkt 20 minuten. Als je dat kwartiertje een paar keer per dag mist, kom je niet aan je declarabele uren. Ik verwachtte op dit vlak praktische ondersteuning van de maatschappijen, maar helaas… Deze ervaring neem ik mee bij Zwitserleven. Wij gaan adviseurs tools aanreiken, die hen helpen om tijd te besparen, zodat zij hun marges beter kunnen maken of een scherper tarief richting werkgevers kunnen hanteren.

Verder kunnen verzekeraars zich in offertetrajecten actiever opstellen. Ook dit doen we als Zwitserleven vanaf nu anders. Onze nieuwe organisatiestructuur, met accountteams die van kop tot staart verantwoordelijk zijn voor de dienstverlening, is hierop ingericht. En nog een laatste leerpunt uit mijn adviseurperiode: ik vind dat je als verzekeraar bij een negatief sentiment in de markt actief met je partners en klanten moet communiceren. Zeilen met de wind in de rug is relatief eenvoudig; de uitdaging ontstaat bij tegenwind. Juist dan moet je naar buiten treden en laten zien waar je voor staat en waar je naar toe wilt. In onze branche is dit nog geen gemeengoed: vrijwel iedereen trekt zich bij onweer veilig terug binnen de eigen muren. Zwitserleven gaat dat patroon doorbreken, bijvoorbeeld over de informatie over onze turnaround. Want actieve en open communicatie is de voorwaarde voor vertrouwen.

Wat kunnen werkgevers en adviseurs de komende tijd nog meer verwachten?

‘Zwitserleven heeft de markt altijd verrast met nieuwe, slimme producten. Dat blijven we doen. Zo hebben we onlangs het Nu Pensioen Plus! geïntroduceerd. Een innovatief DC-product, dat deelnemers door de unieke combinatie van vervroegd inkopen en doorbeleggen na de pensioendatum meer zekerheid en duidelijkheid geeft over het te verwachten pensioen. We zijn hiermee klaar voor de nieuwe Wet verbeterde premieregeling, die op 1 september in werking treedt. Het Nu Pensioen Plus! is bij uitstek geschikt voor werkgevers die willen overstappen van DB naar DC. Het is tevens een goed en duurzaam alternatief voor een Algemeen Pensioenfonds (APF). We zijn ons ook actief aan het voorbereiden op de veranderingen in de DGA-markt. De grote lijnen zijn al bekend, maar de details horen we pas op Prinsjesdag. Spannend! Bij Zwitserleven hebben we alles in huis om DGA’s een passende oplossing te bieden. Samen met het intermediair gaan we een prominente rol spelen in deze adviesmarkt. Dezelfde ambitie hebben we voor de kleinzakelijke branche. Bedrijven met minder dan 10 werknemers worden op dit moment niet of nauwelijks door pensioenadviseurs bediend. Dit komt vooral door de arbeidsintensiviteit en daardoor hoge kosten van een adviestraject. Al deze werkgevers zitten nu met de handen in het haar. Wij hebben hiervoor een eenvoudige PPI-oplossing ontwikkeld: een online tool waarmee de werkgever zelf een berekening kan maken voor uitsluitend een ouderdomspensioen, inclusief kennis- en Bpf-toets. De uitkomst kan worden gelinkt aan een adviseur, waarna de werkgever een keuze kan maken. We zijn in overleg met een aantal intermediairs om dit product gezamenlijk in de kleinzakelijke markt te zetten. Hier liggen heel veel kansen en die gaan we pakken. Met alle aandacht voor pensioen zijn het vandaag de dag sowieso mooie tijden. Ik geloof sterk in het verder individualiseren van pensioenen. Als je de discussie in de markt en politiek Den Haag volgt, merk je dat we steeds meer die richting op gaan. Dat juich ik toe. Het biedt meer helderheid voor deelnemers en als er één merk goed gepositioneerd is voor deze ontwikkeling, dan is het wel Zwitserleven. Vanuit onze kernwaarden Verantwoord, Inzicht en Vrijheid gaan wij samen met het intermediair een belangrijke rol spelen bij het helpen en adviseren van werkgevers en werknemers.’

Op 4 oktober is het Zwitserleven PensioenEvent. Waarom moeten werkgevers en adviseurs dit evenement bijwonen?

‘Het Zwitserleven PensioenEvent is al jaren een begrip in de markt. Vooral door de inspirerende presentaties van topsprekers die niet direct met onze branche te maken hebben. Zo staan dit keer onder anderen oud-staatssecretaris en FinTech-ambassadeur prof.dr. Willem Vermeend en trendwatcher Yuri van Geest van Singularity University op het podium. Ook zijn er weer tal van praktische workshops met kennis die direct toepasbaar is in het dagelijks werk. Het centrale thema is dit keer ‘Sprong naar de toekomst!’. Hiermee willen we adviseurs en werkgevers meenemen naar wat er de komende jaren allemaal op ons afkomt. Alleen om die reden al kan ik het PensioenEvent van harte aanbevelen. Verder is het voor Zwitserleven een mooi moment om adviseurs en werkgevers in de monumentale setting van de Van Nelle Fabriek in Rotterdam te ontmoeten en te spreken. Ik hoop dan ook dat we veel relaties mogen verwelkomen. Mijn advies: beleef de ‘Sprong naar de toekomst’ mee en ervaar het Zwitserleven Gevoel!’

Tesla geeft ook een presentatie op het PensioenEvent. Heb jij iets met auto’s?

‘Ik vind het ontzettend leuk dat Kim Liebregts,  van Tesla aanwezig is. Eén van onze kernwaarden is Verantwoord en daarbij hoort ook duurzaamheid. Met als insteek ‘kan niet, bestaat niet’ heeft Tesla in no time de markt van elektrisch rijden veroverd. Dit soort innovaties vind ik fascinerend: ‘out of the box’ denken en kijken naar wat er niet is in plaats van wel. Apple is daar ook een sprekend voorbeeld van. Toen Steve Jobs ooit voorspelde dat de computer het centrale instrument in huis zou worden, lachte iedereen hem keihard uit. En zie waar we nu staan met onze laptops en mobiele telefoons! Hoe mooi zou het zijn als we ons als saai en oubollig bekendstaande pensioendomein ook zo spectaculair kunnen vernieuwen. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van een ‘pensioennavigatietool’ die, vergelijkbaar met wat Tesla biedt, werkgevers en werknemers continu op de hoogte houdt van storingen, omleidingen en natuurlijk ook snellere routes in hun pensioen. Die sprong naar de toekomst gaat Zwitserleven maken, let maar op. En wat auto’s betreft: ik geloof in elektrisch rijden. Daarom heb ik zelf ook voor een Tesla gekozen. Als het goed is, krijg ik ‘m begin september. Uiteraard in het Zwitserleven rood…’

Schrijf u in voor ons PensioenEvent op 4 oktober.

Blijf op de hoogte met Update.

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief. U ontvangt elk nieuw artikel direct in uw e-mail.

Reacties

Uw reactie

Oude reacties

Huub - 430 dagen geleden

Grote woorden. Belofte maakt schuld. Ik ben benieuwd!

Hans Visser - 430 dagen geleden

Huub, blijf ons volgen en ik hoor graag over een jaar of mijn woorden zijn uitgekomen. Goed?

Lees ook